De
gemeente Utrecht lanceert vandaag een podcast, waarin
onderwijsprofessional Karim Amghar in gesprek gaat met ouders,
jongeren en experts over hun ervaringen met het huidige
onderwijssysteem. De podcast heet ‘Het beste voor je kind’ en
bestaat uit vijf afleveringen. In iedere aflevering praat Amghar over
de schoolloopbaan van jongeren, met daarin specifieke aandacht voor
de positie voor het (v)mbo. De podcast onderstreept dat er een wereld
te winnen is als het gaat om de waardering van andere talenten naast
het cognitieve talent.
Wethouder
Dennis de Vries, in Utrecht verantwoordelijk voor het mbo: “Iedere
ouder wil het beste voor z’n kind. Maar wat is dat nou, ‘het
beste’? We leven in een maatschappij waarin vooral waarde wordt
gehecht aan het cognitieve talent: of je goed kunt rekenen en
begrijpend lezen. We hebben te weinig oog voor andere kwaliteiten,
zoals creatieve of praktische vaardigheden. En dat doet iets met
leerlingen. Het vergroot de kansenongelijkheid, het leidt tot
segregatie en het heeft een negatief effect op het zelfbeeld van
kinderen en jongeren op het (v)mbo. Met deze podcast vragen we daar
aandacht voor.”
Van
selectiemaatschappij naar talentenmaatschappij
Het
Nederlandse onderwijssysteem kenmerkt zich door selectie op basis van
cognitieve vaardigheden: welke leerlingen het beste kunnen rekenen en
lezen. Het huidige systeem – waarin jongeren op twaalfjarige
leeftijd worden geselecteerd op basis van schooladviezen – houdt te
weinig rekening met andere talenten. Iemand met praktische, sociale
of creatieve vaardigheden is aangewezen op het vmbo en het mbo.
Onderzoek wijst uit dat vmbo-leerlingen en mbo-studenten zich niet
alleen minder gewaardeerd voelen, maar ook daadwerkelijk minder
gewaardeerd worden; hun kansen op de arbeidsmarkt zijn ongelijk, hun
salarissen liggen lager. Het systeem leidt tot vroegtijdige
segregatie, die de ongelijkheid alleen maar verder versterkt.
De
gemeente Utrecht maakt zich sterk voor een overgang van deze
selectiemaatschappij naar een talentenmaatschappij, waarin ieder kind
– ongeacht het soort talent – de kans krijgt om zich optimaal te
ontwikkelen. De Vries: “Dit betekent onder meer dat schooladviezen
ondersteunend – en dus niet doorslaggevend – moeten zijn voor de
ontwikkeling van onze kinderen, dat we flexibeler moeten omgaan met
selectie- of keuzemomenten, dat alle studenten dezelfde mogelijkheden
moeten krijgen voor persoonlijke, sociale en professionele
ontwikkeling en dat het type diploma niet langer bepalend mag zijn
voor de kansen van studenten in hun schoolloopbaan en verdere
carrière. Dit vraagt om een fundamentele verandering van ons
systeem, zowel binnen ons onderwijs als in de maatschappij.”
Podcast
Eerder
startte de gemeente samen met het de Utrechtse mbo’s al een
campagne om aandacht te vragen voor de overgang naar een
talentenmaatschappij. Nu is er de podcast ‘Het beste voor je kind’,
waarin Karim Amghar in vijf afleveringen praat met ouders, experts,
en het allerbelangrijkste: leerlingen zelf, over wat voor hen de
beste schoolroute is. De eerste twee afleveringen zijn vanaf 14
november te beluisteren via de bekende podcast-apps.
De
serie trapt af met een gesprek tussen Femke en haar vader Paul. Femke
zit in de tweede klas van de middelbare school, kreeg in groep 8 een
TL-advies, maar gaat nu misschien door naar vwo. Expert en docent
Ikram Bouchal reageert op het gesprek tussen Paul en Femke en geeft
tips aan de luisteraar: hoe kun je je kind nou het beste ondersteunen
op de middelbare school? In de tweede aflevering gaat Amghar in
gesprek met student Kayleigh en haar oma Gerda. Door een onveilige
thuissituatie had Kayleigh moeite met school. Dat zorgde al op jonge
leeftijd voor een ongelijke startpositie. Kayleigh studeert nu
legal&HR specialist op het mbo en zet zich als voorzitter van
JOBmbo in voor een betere positie van het mbo. In het gesprek gaat
het onder meer over kansen, school en het onderwijssysteem. Socioloog
Milio van de Kamp reageert op hun gesprek en legt meer uit over
kansenongelijkheid.
Bredere
beweging
De
campagne en podcast zijn onderdeel van een bredere beweging. In
Utrecht zijn verschillende stappen gezet om te komen tot een meer
gelijkwaardige positie van het mbo en mbo-studenten. Onder meer met
een manifest waarin de gemeente en mbo-partners oproepen om te kiezen
voor taalgebruik waaruit waardering voor het mbo, mbo-studenten en
hun vakmanschap blijkt. Daarnaast zijn er inmiddels verschillende
studentenverenigingen die hun deuren hebben geopend voor
mbo-studenten en kunnen mbo-studenten deelnemen aan de Utrechtse
Introductietijd (UIT) en de Utrechtse studentensport. Ook werkt de
gemeente aan een concrete oproep aan de politiek, om maatregelen te
treffen die nodig zijn om te komen tot een talentenmaatschappij. De
gemeente Utrecht en haar onderwijspartners onderstrepen in deze
beweging het belang om niet alleen over, maar vooral ook mét
jongeren te praten.
De
eerste afleveringen van de podcast ‘Het Beste voor je Kind’ zijn
nu te beluisteren via deze
link.