De Universiteit Utrecht kiest ervoor om niet langer gebruik te maken van X (voorheen Twitter) als onderdeel van haar communicatiestrategie.
In de afgelopen jaren is het bereik van de UU op X afgenomen in vergelijking met andere platforms, zoals LinkedIn. Daarnaast constateert de universiteit hoe X, vaak meer dan andere platforms, worstelt met de opkomst van desinformatie, nepaccounts en online intimidatie. Dit ondermijnt het vertrouwen in de authenticiteit van interacties op het platform en maakt het moeilijk om constructieve en zinvolle dialogen te voeren.
In de praktijk betekent dit dat het account @UniUtrecht al enige tijd geen nieuwe tweets meer plaatst en niet meer reageert op anderen. De bestaande tweets blijven vooralsnog behouden en toegankelijk.
In de nieuwsberichten op de website van de universiteit is bovendien de button om het nieuwsbericht op X te delen verwijderd.
Deze beslissing geldt alleen voor het account van de universiteit zelf, @UniUtrecht. De universiteit moedigt alle leden van de academische gemeenschap aan om de redenen voor het besluit om te stoppen met X in overweging te nemen bij hun eigen gebruik van het medium.
Journalisten die op de hoogte willen blijven van nieuws over onderzoek, promoties, oraties en evenementen van de Universiteit Utrecht kunnen zich inschrijven voor de tweewekelijkse NieuwsUpdate. Alumni, onderzoekers, studenten en andere geïnteresseerden kunnen ons blijven volgen op LinkedIn en Instagram. Blijf op de hoogte van nieuwe vacatures via de vacature alert van de universiteit.
Utrechts onderzoek naar desinformatie
Of het nu gaat over klimaatverandering, COVID-19 of de oorlog in Oekraïne, desinformatie teistert de online ruimte waarop we vertrouwen om de wereld om ons heen te begrijpen en ons hiermee te verbinden. In de longread De desinformatie business geven diverse onderzoekers een inkijk in hoe fake news ontstaat en verspreidt.
Longread: de desinformatie business