Ze
hebben drie jaar aan de
biografie van het Rietveld Schröderhuis
gewerkt. Het is dan ook volgens Natalie Dubois, conservator van het
Centraal Museum en schrijver en historicus Jessica van Geel een
'baksteen' van een boek geworden van bijna 900 pagina's. En in het
boek wordt duidelijk dat de rol van Truus Schröder groter was dan
tot nu toe werd gedacht.
Aanleiding
voor het boek was, zo vertelt Dubois, het 100-jarig bestaan van het
Rietveld Schröderhuis. 'Eind 1924 was het huis klaar en begin 1925
trok ze er met haar drie kinderen in. En de tweede aanleiding was de
vondst van een grote doos met een paar duizend brieven van Truus
Schröder aan haar dochter Han. Daarmee konden we woorden aan al die
beelden in het boek koppelen. Het is heel intiem, bijna alsof je een
dagboek van Truus Schröder leest.'
Die
brieven kende Jessica van Geel nog niet toen ze haar in 2018
verschenen biografie van Truus Schröder I Love You, Rietveld
schreef. 'Ik had daarmee mijn biografie meer kleur kunnen geven, maar
gelukkig bleek ik niet iets groots gemist te hebben.'
Het boek
maakt duidelijk dat de naam van Truus Schröder aan veel meer
ontwerpen van Rietveld verbonden kan worden dan aanvankelijk is
aangenomen. Van Geel: 'Bij het Rietveld Schröderhuis werd de rol van
Truus Schröder al erkend maar uit ons onderzoek blijkt dat veel
tekeningen niet alleen aan Rietveld toegeschreven kunnen worden maar
dat ook de naam van Truus Schröder erop staat.'
Dubois:
'Een duidelijk voorbeeld is het huizenblok aan de Robert
Schumannstraat in Oog in Al in Utrecht. Daar vonden we in een Nieuwe
Instituut in Rotterdam de tekening van met 'Schröder Rietveld
Architecten' erop. Terwijl dit project altijd alleen aan Rietveld is
toegeschreven.'
Voor de
jaren 80 werden Truus Schröder en Gerrit Rietveld beiden als
architect van het Rietveld Schröderhuis genoemd. Daarna zie je de
naam van Schröder steeds vaker verdwijnen. Dubois: 'Je zag dat
Rietveld steeds populairder werd en het was tot aan haar dood in 1985
de missie van Truus Schröder om zich in te zetten voor het oeuvre
van Rietveld. Over haar eigen rol was ze altijd bescheiden in haar
artikelen, in sommige gevallen hebben wij er ook overheen gelezen.
Terwijl van meet af aan duidelijk was dat ze medeontwerper was.'
Van
Geel: 'Truus Schröder heeft al heel vroeg het talent van Gerrit
Rietveld herkend. Ze zei je bent niet gek maar geniaal. En Rietveld
werd inderdaad een grote naam. Als Truus Schröder overlijdt in 1985
dan gaat het archief naar het Centraal Museum en toen was het
natuurlijk cherry picking naar de werken van Rietveld. Maar men dacht
toen niet: wat is de bijdrage van Truus Schröder?'
Dubois:
'Wij vonden op de achterkant van verpakkingen, tekeningen en foto's
de naam Schröder. Op oude foto's van het Rietveld Schröderhuis
stond architecten Rietveld en Schröder. En bij publicaties in
tijdschriften stond ook altijd architecten Rietveld Schröder. De ene
keer stond haar naam voorop, de andere keer zijn naam. Maar later is
haar naam naar de achtergrond verdwenen. Volgens haar dochter Han
benadrukte Truus Schröder altijd de samenwerking tussen haar en
Gerrit Rietveld. Ze zei: 1 + 1 = 1.'
Van
Geel: 'Bij een kind vraag je volgens haar ook niet wie wat gemaakt
heeft, zie ze ook. Maar grofweg kun je zeggen dat Truus zich
voornamelijk met het interieur bezighield en Gerrit met het
exterieur.'
Dubois:
'Truus Schröder had bij het Rietveld Schröderhuis de wens om boven
te wonen. Dichter bij de boomtoppen die je toen nog vanuit de ramen
kon zien, dat gaf haar een vrijer gevoel. Ze vroeg ook of de muren
niet weg konden en daarom zijn er schuifwanden gekomen. Beneden
hadden ze een gezamenlijk architectenbureau. Zij heeft bijvoorbeeld
meubels ontworpen voor de kantine van de Victoriafabriek.'
Van
Geel: 'Ze hebben tot 1933 een gezamenlijk architectenbureau gehad op
de benedenverdieping van het Rietveld Schröderhuis. Daarna is het
architectenbureau naar de Oudegracht verhuisd. Schröder stond daar
nog altijd geregistreerd als medewerker en ze bemoeide zich met de
tekeningen van Rietveld. Zo was ze betrokken bij het ontwerp van een
kerk van Rietveld in Uithoorn, De Hoeksteen. Ze heeft zich toen
ingezet voor een afdakje bij de ingang van de kerk en een bankje
waarop mensen konden zitten. Rietveld wilde een strakke architectuur
van rechte lijnen en Schröder was vooral, zo vertelde ons haar
jongste dochter, bezig met praktische zaken, met de leefbaarheid van
het gebouw.'