Op 19 oktober opent de
eerste omvangrijke museale solotentoonstelling van Anna Aagaard
Jensen (1990, Esbjerg, Denemarken) in Nederland. In Anna
Aagaard Jensen -
Welkom thuis, lieverd
toont de kunstenaar werk uit de afgelopen vijf jaar naast
collectiestukken van het Centraal Museum, waaronder grote namen als
Audrey Flack, Sheila Hicks en Alex Katz. De vaak pastelkleurige
creaties van Aagaard Jensen zijn eigenzinnig en vrouwelijk. Ze vormen
daarmee een kritische reactie op de beeldvorming en
ondervertegenwoordiging van vrouwen in de samenleving en
museumcollecties. Anna
Aagaard Jensen -
Welkom thuis, lieverd
is van 19 oktober 2024 tot en met 30 maart 2025 te zien in De
Verdieping.
Eigentijdse
scènes van het leven
Anna
Aagaard Jensen - Welkom thuis, lieverd
is ingedeeld als woonruimte, bewoond door vrouwen. Aagaard Jensen
liet zich hiervoor inspireren door het oudste deel van het Centraal
Museum, dat in de 15de
eeuw een klooster was dat werd bewoond door nonnen. De kunstenaar
vult de vijf tentoonstellingszalen, ingedeeld als slaapkamer,
studeerkamer, eetkamer, salon en tuin, opnieuw met vrouwen, zoals
portretten met en van vrouwelijke kunstenaars als Helen Verhoeven en
Marlene Dumas. Deze schilderijen worden aangevuld met de wulpse
objecten van Aagaard Jensen zelf. Met humor en lef creëert ze zo
ruimte voor vrouwelijke vormen.
Slaapkamer,
studeerkamer en eetkamer
De
werken in de museumzalen vormen een decor voor verhalen die de
toeschouwers zelf mogen bedenken. De tentoonstelling begint in de
slaapkamer, die vol hangt met verbeeldingen van vrouwen uit
verschillende tijdsperiodes. Zo hangen er portretten gemaakt door
Audrey Flack en Isaac Israels. De personages op de schilderijen gaan
in dialoog met de objecten in de ruimte: de lamp Laid-back
Lure (2020) en de
sensuele chaise longue Her
Dive (2020) van
Aagaard Jensen staan tussen keramiek van Rhonda Zwillinger en
voorwerpen als handschoenen, een rijk gedecoreerde spiegel en een
zilveren borstel.
In de studeerkamer eisen de objecten hun
ruimte op: de felblauwe – en daardoor atypisch voor Aagaard Jensen
- stoel She is my King
(2024)
staat tussen verschillende met bloemen gedecoreerde ontwerpen,
waaronder het bureau Her,
Potency (2020). De
ruimte die vrouwen wel willen, maar niet altijd kunnen innemen, is
een belangrijk thema in het werk van Aagaard Jensen. Dit
spanningsveld komt onder andere terug in het zelfportret van Louise
Fritzlin uit 1908.
De inrichting van de eetkamer heeft iets
absurds: hij is overdadig ingericht met een roze tafel met voeten van
Aagaard Jensen, keramiek en glazen. Aan de muren hangen stillevens
vol eten, van onder anderen Lydia Radda en Marlene Dumas.
Salon
en tuin
De
salon vormt een overgang tussen de huiselijke - en de buitenwereld.
De ruimte is bedoeld als plek voor reflectie, waar vrouwen kunnen
zitten op A Basic
Instinct (2018), haar
bekendste ontwerp. Deze stoel, waar enkel personen die zich als vrouw
identificeren op mogen plaatsnemen, vormt een reactie op
manspreading.
Door wijdbeens op de stoel te gaan zitten, nemen vrouwen als vanzelf
meer ruimte in.
Voor de tuin – de laatste ruimte – heeft
Aagaard Jensen zich laten inspireren door het beroemde essay A
Room of One’s Own
(1929) van Virigina Woolf en de frustratie die de schrijver voelt
over de beperking van haar bewegingsvrijheid als vrouw. In deze zaal
zijn strakke lijnen getrokken die de bezoeker een bepaalde richting
in lijken te dwingen. Aagaard Jensen biedt echter een oplossing door
middel van paden die tussen de sokkels met vazen doorlopen. In deze
zaal staan veel werken met bloemen van de kunstenaar, zoals de
installatie Flirtatious
(2020) en het recente werk Anne
(2023).
Over
Anna Aagaard Jensen
Anna
Aagaard Jensen is een Deense kunstenaar en designer die sinds 2015 in
Nederland woont. Haar ontwerpen zijn speels maar behandelen
tegelijkertijd grote thema’s als emancipatie en representatie van
vrouwen. Aagaard Jensen studeerde af als meubelontwerper aan de KADK
in Kopenhagen en behaalde een Master in Fine Arts en Design aan de
Design Academy Eindhoven. De kunstenaar exposeerde eerder tijdens de
Dutch Design Week in Eindhoven, Salone del Mobile in Milaan en in
verschillende internationale galeries. Ze woont en werkt op dit
moment in Rotterdam.
Het Centraal Museum volgt Anna Aagaard
Jensen al langere tijd en heeft meerdere werken van de kunstenaar in
de collectie. Zo is haar afstudeerwerk A
Basic Instinct (2018)
al in 2019 aangekocht, evenals een van haar lampen. Het werk Between
Here and the Sun (2023),
een groot roze zitmeubel dat ze speciaal voor de tentoonstelling Aan
de horizon maakte, is
momenteel in de tuin te zien. Met haar uitgesproken eigen beeldtaal
weet Aagaard Jensen op humoristische wijze maatschappelijke zaken aan
te kaarten.
De
Verdieping
Op
de tweede etage van het Collectiegebouw presenteert het Centraal
Museum De Verdieping, waarvoor kunstenaars, vormgevers en
verzamelaars worden uitgenodigd hun eigen werk te presenteren in
relatie tot hun keuze uit de museumcollectie. Anna
Aagaard Jensen -
Welkom thuis, lieverd
is de derde tentoonstelling in deze reeks.