‘Wij wilden juist de andere kant van de stoel laten zien’

Foto: Mario Gibbels

Tot 14 januari 2024 is in het Centraal Museum de tentoonstelling Stoel neemt stelling te zien. De tentoonstelling wil stoelen laten zien die een verhaal vertellen, vertelt conservator design Natalie Dubois.

Een jaar of vijf of zes geleden heeft het Centraal Museum besloten om zich bij de vormingevingscollectie voornamelijk op de stoel te richten. Dubois: ‘We hadden als museum met de Rietveldstoel natuurlijk al een van de beroemdste stoelen van de westerse wereld in de collectie. We hebben daarnaast ook nog eens de grootste Rietveldcollectie met heel veel stoelen en ontwerpen. Een stoel is bovendien iets wat ontwerpers als de grootste uitdaging zien. Veel architecten beginnen ook met het ontwerpen van stoelen. Het lijkt heel eenvoudig, een paar staanders, een dakje. Het mag niet omvallen, het moet stabiel zijn maar het is heel moeilijk en er valt dan ook veel eer aan te behalen. Veel meer dan aan een bed of kast.’
Op de tentoonstelling wil het Centraal Museum de verrassende kant van stoelen laten zien, vertelt Dupois. ‘Je hebt natuurlijk de overzichtswerken met alle bekende stoelen maar wij wilden juist de andere kant van de stoel laten zien, stoelen met een verhaal, met een boodschap. Daarom heeft op de tentoonstelling ook elke stoel een eigen tekst gekregen. Zo kun je bijvoorbeeld lezen dat in de Voddenstoel van Tejo Remy twee bruidsjurken zitten. Dat zie je niet meteen. En we hebben een stoel die gemaakt is van schimmel en een stoel die is ontworpen door AI en gemaakt is door een meubelmaker. Het plaatje is leuk maar als je erop gaat zitten dan val je om.’
In de tentoonstelling zijn meer dan honderd stoelen opgenomen. Het Centraal Museum heeft meer dan duizend stoelen in de collectie, vertelt Dubois. ‘De meeste stoelen dateren uit de 18e en 19e eeuw. De tentoonstelling is echter meer op het heden gericht. De Rietveldstoel, die omstreeks 1918-1923 door Rietveld is ontworpen, is een van de oudste stoelen op de tentoonstelling.’
Gevraagd naar haar favoriete stoel van de tentoonstelling dan kiest Dubois voor het project Cross Cultural Chairs van Matteo Guarnaccia. ‘Hij maakte een reis lans de acht meest dichtbevolkte gebieden ter wereld en ontwierp in samenwerking met lokale ontwerpers acht stoelen. Het laat je nadenken over stereotyperingen en over de vraag hoe je een land vangt in een object.’

Cookieinstellingen