Utrechtse kunstenaar debuteert met virtual reality-project ELELE op Filmfestival van Venetië

Foto: Sjoerd van Acker

Het regiedebuut van de Utrechtse kunstenaar Sjoerd van Acker (1997) beleeft volgende week zijn wereldpremière in Venetië. ELELE laat de toeschouwers een intieme ervaring ondergaan waarin hun eigen handen de grenzen van fysiek contact verleggen. Het virtual reality-project is ontwikkeld tijdens het Venice Biënnale College Cinema VR programma en won een beurs voor verdere productie. Het uiteindelijke resultaat is nu voor het eerst te ervaren op het gerenommeerde festival.

ELELE is door kunstenaar Sjoerd van Acker (ook bekend als NO FISH) bedacht als een psychedelisch en meditatief avontuur. ELELE, wat “hand-in-hand” betekent in het Turks, geeft de handen van de toeschouwer, of beter, deelnemers, de hoofdrol in een zes minuten durende meeslepende ervaring. Met behulp van geavanceerde hand-tracking-technologie vermenigvuldigen hun handen zich in een virtuele ruimte. Door de handen en vingers te bewegen ontstaat er een duizelende choreografie van vormen. 
Voor de originele muziek in ELELE tekende de gerenommeerde elektronische muzikant Max Cooper. Met zijn opzwepende muziek en de eigen  handen als wegwijzers ontvouwt ELELE zich tot een experimentele dansvoorstelling waarbij de onbevangen en kinderlijke nieuwsgierigheid van deelnemers wordt aangewakkerd. 
“Door te focussen op een instrument dat we allemaal hebben”, zegt kunstenaar Sjoerd, “laat ELELE de kinderlijke verwondering herleven van het kijken naar je handen, en herontdekken hoe zelfs de meest simpele en alledaagse bewegingen mooi kunnen zijn.”
Productie
Oorspronkelijk was ELELE bedoeld als een cadeau van Sjoerd aan zijn neef. Het idee groeide echter en Institute of Time kwam aan boord als producent. Uiteindelijk werd het project verder ontwikkeld met een bijdrage van het Venetië Biënnale College Cinema VR programma. ELELE is een echt internationaal project dat tot Sjoerd ontwikkelde in nauwe samenwerking met Institute of Time, de New Yorkse ontwerper Tolga Tarhan en de in Londen wonende muzikant Max Cooper.
Sjoerd (1997) is geboren in Nederland maar groeide op in verschillende plaatsen in Afrika. Hij studeerde Beeld- en Mediatechnologie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU). Tijdens een stage bij theatergroep PIPS:lab, bekend om het baanbrekende XR-werk, begon hij te experimenteren met VR.  Voor zijn afstudeerproject in 2020 creëerde hij rLung, een VR-ervaring waarin de gebruiker met de eigen adem diens omgeving kan verkennen. 
Na zijn afstuderen ging Sjoerd onder de naam NO FISH aan de slag als Creative Technologist met VR als specialiteit. Hij maakte virtuele tentoonstellingen en VR-ervaringen voor musea en kunstenaars, waaronder veel projecten van Institute of Time.
Institute of Time
ELELE is een productie van Institute of Time; een interdisciplinair film- en new media-bedrijf gevestigd in Utrecht en Istanbul en gespecialiseerd in augmented reality en virtual reality-producties. Institute of Time is opgericht in 2018 en heeft werk getoond op festivals als Venetië, IFFRotterdam, IDFA, en HotDocs.
Tijdens de Biennale Cinema 2022, de officiële naam van het filmfestival in Venetië, zijn twee van de drie Nederlandse Virtual Reality-inzendingen producties van Institute of Time. Naast ELELE is ook The Miracle Basket te zien. In dit betoverende sprookje, verteld als een verhaal van een opa aan zijn kleinzoon, bieden fouten gemaakt in het verleden hoop voor een betere toekomst voor onze planeet. The Miracle Basket, geregisseerd door kunstenaar Abner Preis, ging vorig jaar in première op IDFA en is nu geselecteerd als een van de Best of VR projecten van de Venice Immersive-sectie van het festival

Reacties

Cookieinstellingen