Toonkunstkoor Utrecht stelt 250 gratis kaarten beschikbaar voor Oekraïners

Foto: TKU

Woensdagavond 18 mei 2022 zingt Toonkunstkoor Utrecht Elias van Mendelssohn in de grote zaal van TivoliVredenburg. Via Welkom in Utrecht stelt Toonkunstkoor Utrecht 250 kaarten gratis beschikbaar voor vluchtelingen uit de  Oekraïne en andere landen en hun gastgezinnen, buddy’s en maatjes.

Het verhaal van Elias van Mendessohn gaat over de profeet Elia en allerlei gebeurtenissen rond droogte, vuur en regen. Maar het gaat vooral over hoop. De muziek komt overeen met het grillige en opvliegende karakter van de profeet Elia: soms opzwepend en woedend, maar ook ‘als door engelenvleugels gedragen’, kalm en berustend. De wereldpremière van Elias in 1846 was een groot succes. Critici spraken van ‘het grootste oratorium van de negentiende eeuw’.
Stichting Welkom in Utrecht brengt vluchtelingen die in Utrecht wonen in contact met mensen uit de regio en andersom. Er worden activiteiten aangeboden voor, door en met vluchtelingen. Welkom in Utrecht helpt de vluchtelingen om een eigen netwerk op te bouwen, wat bijdraagt aan hun zelfstandige leven. Andersom worden de inwoners van regio Utrecht in  persoonlijk contact met vluchtelingen gebracht.
In 1829 dirigeerde Felix Mendelssohn de Matthäus Passion van Bach voor een enthousiast publiek. Het werd het begin van een Bach-renaissance. Geïnspireerd door Bach, en met name de Matthäus Passion, componeerde Mendelssohn zelf de oratoria Paulus en Elias. Elias ging in 1846 in het Engelse Birmingham in première.
Het Bijbelverhaal over de profeet Elia bood de componist talrijke mogelijkheden tot dramatiek. Bijbelse gebeurtenissen rond droogte, vuur, regen en directe manifestaties van het opperwezen werden door Mendelssohn in pakkende muzikale vormen omgezet. Hij hechtte grote waarde aan de dramatische voortgang en maakte geen gebruik van een verteller. Alle gebeurtenissen komen tot ons vanuit de activiteiten van de deelnemers.
De wereldpremière op het Birmingham Festival was een groot succes. The Times schreef: “Nooit eerder beleefde een kunstenaar zo’n grote triomf – en nooit eerder werd een kunstwerk zo snel en zo volkomen begrepen”. De muziek komt overeen met het grillige en opvliegende karakter van de profeet Elia: soms opzwepend en woedend, maar ook ‘als door engelenvleugels gedragen’, kalm en berustend. Critici spraken van ‘het grootste oratorium van de negentiende eeuw’.

Cookieinstellingen