Documentaire Crazy Days in De Parel van Zuilen

Foto: docmakers

Mondkapjes op tijdens het zingen, anderhalve meter afstand houden en de constante dreiging dat alle voorstellingen geannuleerd worden. Hoe repeteer je onder deze omstandigheden voor een internationale opera? Crazy Days van Sanne Rovers is een documentaire in operastijl over veerkracht, vindingrijkheid en het belang om ook in krankzinnige tijden iets moois te creëren. Op 18 november draait de film in het programma CineMuziek van Hoogt on Tour in De Parel van Zuilen. Het is de eerste filmvertoning na lockdown in het prachtige gebouw. Regisseur Sanne Rovers is aanwezig voor een nagesprek.

Het is herfst 2020. Vanuit de VS, Armenië, Italië en Moldavië arriveert de cast voor repetities van Le nozze di Figaro van Mozart in het theater van Nationale Opera & Ballet. Eenmaal aan het werk volgen de coronamaatregelen elkaar snel op waardoor onzeker wordt of de geplande voorstellingen door kunnen gaan. Regisseur Sanne Rovers filmde bij De Nationale Opera deze snelkookpan van grootse emoties, bijzondere verhalen, harde beslissingen en fantastische muziek. Zo’n internationale opera wordt drie jaar lang voorbereid door honderden mensen en is al tijden uitverkocht. Zangers en orkestleden hadden al zeven maanden niet meer op het podium gestaan, repetities waren al begonnen, deze opera móest doorgaan.
Maar de druk op de zangers is groot. Zo zien we Ying Fang (hoofdpersoon Susanna, bruid van Figaro) beeldbellen met haar ouders in China die doodsbang zijn dat ze door publiek geïnfecteerd zal worden. Davide Luciano (in de rol van de Graaf) heeft zijn paniekaanvallen weliswaar onder controle, maar zijn stem lijdt onder de stress. Voor Polly Leech (Cherubino) moet dit roldebuut haar doorbraak worden. De twintiger is onzeker en worstelt met kritiek van de dirigent. En als er dan weer een persconferentie is met aangescherpte maatregelen, een castlid naar huis wordt gestuurd en de bevlogen dirigent dreigt op te stappen, lijkt echt alles verloren. Temidden van dit stress-crescendo zegt directeur van De Nationale Opera Sophie de Lint: ‘I have never experienced music with such intensity as now.’ Vindt zij op tijd een oplossing? 
Crazy Days is een documentaire waar de opstuwende dramatiek van een pandemie en de meeslepende muziek van Mozart door elkaar heen bewegen, als ware het een opera zelf. Regisseur Sanne Rovers raakt tijdens het filmen het beeld van het orkestje op de Titanic niet kwijt. ‘Tegelijkertijd was de muziek zo veelomvattend en helend dat ik me realiseerde dat opera in leven moet blijven, zelfs in lockdown.’
Op 18 november om 20:15 is Crazy Days te zien in het programma CineMuziek van Hoogt on Tour in  het prachtige gebouw Parel van Zuilen. Na de vertoning kan het publiek vragen stellen aan regisseur Sanne Rovers. Hier vindt u meer informatie. 

Reacties