Theater Utrecht presenteert samen met de Stadsschouwbrug De Kleine Zeemeermin

Foto: Benning&Gladkova

In zijn beroemde sprookje De Kleine Zeemeermin vertelt Hans Christian Andersen een verhaal over volwassenwording, groei, identiteit en verlangen. In de eigenzinnige bewerking van Thibaud Delpeut / Theater Utrecht is zijn vertelling het verhaal van de veertienjarige Annebel. Ze wordt zomaar aangezien voor de zeemeermin Ariël uit het klassieke sprookje en ontmoet eigenaardige zeewezens als ze wordt opgeslokt in een avontuur van iemand anders.

Maak net als Annebel kennis met Mattie, de Zeekoning, de prins genaamd Prins, Kwallie, Puffer, Mimi Jabila, TAFKAM (The Artist Formerly Known As Moby) en natuurlijk de Zeeheks. Zal Annebel haar stem opgeven om te kunnen dansen met de Prins? De Kleine Zeemeermin is een speciale familievoorstelling van Theater Utrecht in coproductie met Stadsschouwburg Utrecht en gaat 21 december 2021 in première. Daarna volgt een landelijke tournee tot en met februari 2022. De kaartverkoop voor Utrecht start zaterdag 17 juli.
Het verhaal is als volgt. De veertienjarige Annebel wacht in het ziekenhuis op de zoveelste operatie aan haar benen. Voor het eerst mogen haar vader en oma niet blijven als het bezoekuur voorbij is. Dus in de nacht is ze alleen. Daar ontmoet ze Mattie. Mattie is heel stoer en bijdehand en daagt haar uit om te dansen. Had Annebel maar niet van die onhandige en rare benen. ’s Nachts in haar dromen wordt Annebel overspoeld door een magische onderwaterwereld waar ze wonderlijke wezens ontmoet en spannende muzikale avonturen beleeft. Op de verjaardag van de Zeekoning zingt Annebel de sterren van de hemel, maar het aller-allerliefste zou ze willen dansen. En hoe fijn het ook is om een verhaal te hebben… wat als dat verhaal niet bij je past? Zal Annebel haar stem opgeven aan de Zeeheks om te kunnen dansen met de Prins?
De Kleine Zeemeermin is de allereerste familievoorstelling van Theater Utrecht en regisseur Thibaud Delpeut: “In De Kleine Zeemeermin herken ik het verlangen naar de wereld van anderen en de bereidheid om meer en meer op te offeren om er maar bij te horen. Ook voel ik me thuis in de fantasie, in de veelheid aan beelden, kleuren en geluiden die Andersen in zijn verhaal beschrijft. In hun fantasie kunnen kinderen alles tegelijk zijn, zowel mens als vis. Pas later leren we dat fantasie slechts fantasie is en dat we moeten kiezen. Maar wat als dat soort keuzes niet bij je passen, niet uit jouzelf komen? Wat als je toch mens én vis wil zijn?”
Regisseur en auteur Thibaud Delpeut werkt voor De Kleine Zeemeermin samen met een uitgebreid team van ontwerpers, animatoren, game developers, liedschrijvers, muzikanten en natuurlijk spelers. Voor de animaties wordt gewerkt met speciaal ontwikkelde technologie die de acteurs de getekende wereld van de diepzee voortdurend in beweging laat brengen. Het publiek wordt met videoprojecties midden in deze geanimeerde wereld geplaatst, half onder en half boven water. De nieuwe composities en liedjes voor De Kleine Zeemeermin zijn geïnspireerd door de weelderige orkestrale arrangementen van grootheden als Nat King Cole tot moderne ballads van bijvoorbeeld Ariana Grande.

Reacties