Derde editie van Culturele Zondag Alles Kids trekt 25.000 bezoekers

Foto: Jelmer de Haas

Met meer dan honderd culturele activiteiten verspreid over veertig locaties in de stad zette Culturele Zondag Alles Kids één dag lang Utrecht op z’n kop. De vele organisaties waarmee deze Culturele Zondag werd samengewerkt gaven elk op een geheel eigen wijze invulling aan het thema Spelen met Perspectief. De editie trok 25.000 bezoekers.

In Leidsche Rijn werd het mede door kinderen samengestelde programma in Metaal Kathedraal goed bezocht. Hier hadden een dag lang de kinderen het voor het zeggen. In de talkshow Zomaargasten werden kinderen geïnterviewd door presentatoren Patrick Nederkoorn en Oscar Kocken. Tijdens Parlement van de Dingen gingen kinderen met elkaar, hun ouders en kunstenaars in gesprek over de toekomst. Zo ontstonden de meest interessante voorstellen voor de oplossing van grote vraagstukken zoals klimaatverandering. Ook lieten kinderen letterlijk hun stem horen met een sing-in en de theatrale workshops van de Vrijstaat.
Op het Domplein werd de première van Ultrajectum: Coup Coup, Bye Bye van het Utrechtse theatercollectief Rake Klappen door jong en oud enthousiast ontvangen, evenals de reprise van Poldercoaster van Babok. In de Bibliotheek luisterden kinderen aandachtig naar inspirerende ‘kidscolleges’, in De Rechtbank bakten kleine koks gezonde groentefrietjes en tijdens de workshops in Kunstliefde ontstonden de mooiste kunstwerken van artiesten in de dop.
Ook ontdekten bezoekers cultuuraanbod in de stad op onverwachte plekken zoals in de voormalige gevangenis aan de Gansstraat en op een oud-rangeerterrein in Zuilen. De Alles Kids programma’s op de pleinen van de binnenstad verrasten veel (winkelend) publiek waarmee hun (zon)dag even op z’n kop stond. Op het Stadhuisplein zagen kinderen Space Cruisers landen en kon er worden geklauterd op opblaasbare beesten, op het Vredenburgplein gingen kinderen de strijd aan tijdens Twister XXL battles en leerden ze de nieuwste moves tijdens pop-up danslessen. In Hoog Catharijne speelden kinderen de hoofdrol in een echte reclamespot. Alles Kids was overal.

Cookieinstellingen