Utrecht 60 jaar terug: Hoograven-Tolsteeg is bijna klaar

12 nov , 15:04 Geschiedenis
hoograven tolsteeg
Kunt u zich nog voor de geest halen hoe de Utrechtse wijk Tolsteeg-Hoograven er uitzag voor de annexatie in 1954? Weet u nog dat op de grond waar nu rijen flats staan vroeger koeien graasden? Dat de mensen die aan de Julianaweg woonden vroeger naar Jutphaas moesten, als zij aangifte van geboorte of overlijden moesten doen? Waar op 1 januari 1954 ongeveer 9000 mensen woonden in 2000 huizen, leven nu ongeveer 21000 mensen. Het aantal woningen is gestegen tot 5575. Dat meldt het Utrechtsch Nieuwblad op donderdag 12 november 1964.
Tien jaar nadat de eerste paal de grond in werd gedreven kan worden gezegd: De wijk is bijna klaar. Het bejaardentehuis Tolsteeg, dat in februari officieel wordt geopend, behoort tot de laatste gebouwen die in dit stadsdeel zijn gepland. Er zullen nu alleen nog enkele scholen worden neergezet.
Hoograven en Tolsteeg zijn niet meer los te denken van Utrecht. Mochten wijkbewoners zich tot voor enkele maanden misschien nog in een uithoek van de stad wanen, dat is anders geworden toen de Zuiderbrug en de Socratesbrug geopend werden. Straks zal dat nog verder verbeteren , wanneer ten oosten van rijksweg 22 de verwezenlijking van het uitbreidingsplan Lunetten ter hand wordt genomen. Hoograven zal dan midden in Utrecht liggen.
Bij de indeling van het plan Hoograven-Tolsteeg werd ervan uitgegaan, dat de wijk een zelfstandig woongebied zou moeten zijn. Dat deze opzet is geslaagd is weten de wijkbewoners nu wel. Er zijn in de hele wijk 120 winkels en dat is voor het doen van de dagelijkse inkopen wel voldoende. In het gebied bevinden zich 28 jeugdspeelplaatsen, en speelweiden met een totale oppervlakte van ruim 9 ha. Er zijn schoolsportvelden en buurtparken. Er zullen nog meer speelvelden komen in de buurt van de Liesbosweg. het wachten is alleen nog op de onteigening. De gemeente verwacht dat hier hoogstens nog enkele maanden mee gemoeid gaan. Van de 168 hectare grond die het hele gebied beslaat zijn in de laatste tien jaar 87 hectare ontsloten.
De gemeentelijke bouw- en woningdienst en openbare werken hebben een schat aan ervaringen opgedaan in Hoograven en Tolsteeg. Veel wat men leeerde kon weer worden toegepast in Kanaleneiland en Overvecht.
Men begreep bijvoorbeeld dat een afstand van 25 meter tot de overburen te weinig was, toen er in straten van die breedte meer vitrages voor de ramen werden gehangen dan in bredere straten. Nu zullen geen straten meer worden aangelegd die smaller zijn dan 40 meter.
Bouw- en woningdienst is ook tot negatieve resultaten gekomen. Zo werd een proef genomen met centrifuges. Men hoopte dat de huisvrouwen aan het vlugge drogen in een centrifuge de voorkeur zouden geven boven het ontsierende drogen op balkonnen.
De huisvrouwen beslisten anders. Daarom werden de centrifuges weer teruggenomen. Nu zullen zij dienst doen in het bejaardentehuis Tolsteeg.
Hoograven telt thans een autoparkeerplaats voor twee woningen. Utrecht is na het grondige onderzoek van deze norm afgestapt en zal in Overvecht-noord voortaan een parkeerplaats voor elke woning creëren.
Tussen 1954 en 1964 zijn in Hoograven en Tolsteeg 2002 woningwetwoningen gebouwd en 1573 woningen in de particuliere sector. Bovendien zijn er 120 woningen in bejaardentehuizen, die bestemd zijn voor zelfstandige bewoning. Verder zijn er nog 406 verzorgingsflats voor alleenwonende bejaarden en 46 voor bejaarde echtparen.
In de toekomst zal Hoograven nog meer recreatiemogelijkheden krijgen. Bij het ontsluiten van de wijk Lunetten zullen tussen de wijken nog extra sportvelden worden aangelegd. Voorts zal er nog een park komen van ongeveer 15 hectare tussen Hoograven en Lunetten.
Er zullen evenwel nog wel wat jaren voorbij zijn gegaan voordat dit wordt gerealiseerd , want eerst zullen Overvecht zuid en noord klaar moeten zijn.
Er is nog meer toekomstmuziek voor Hoograven: over niet al te lange tijd zal 't Goylaan worden doorgetrokken tot rijksweg 22. Deze weg zal deel uit gaan maken van de rondweg die de Utrechtse wijken zo verbindt, dat de nauwe binnenstad vermeden kan worden.