Over ongeveer een jaar kan een begin worden gemaakt met de gedeeltelijke demping van het Zwarte Water. Tegen die tijd is namelijk de laatste schakel in het nieuwe Utrechtse waterhuishoudingsssyteem voltooid. De belangrijke rol van het Zwarte Water in de waterbeheersing is dan uitgespeeld. Dat meldt het Utrechtsch Nieuwsblad op donderdag 19 augustus 1965.
Het sluitstuk van het nieuwe systeem is een watergang van de Oosterspoorbaan naar de zuidkant van fort De Bilt. Vanmorgen is dit werk en alles wat er direct mee samenhangt door openbare werken aanbesteed.
Van het Zwarte Water worden het stuk ten zuiden van de Kardinaal De Jongweg en het stuk ten noorden van de Winklerlaan gedempt. Open blijft het gedeelte in Tuindorp bij de Prof. Leonard Fuchlaan en de Prof. Springerlaan.
Het zuidelijk stuk zal na demping worden gebruikt voor wegaanleg. Willem Arntszkade, Zaagmolenkade en Zwarte Water zullen samen een brede weg vormen. Hoe deze verbinding precies zal gaan aansluiten op de Draaiweg en de Kardinaal De Jongweg, is nog niet bekend.
Via de Koekoeksvaart en het Zwarte Water worden op het ogenblik nog de polders de omgeving van fort Blauwkapel in perioden van droogte van water, onttrokken aan de Stadsbuitengracht, voorzien. Als over een jaar de watergang gereed is, kan men het buiten deze 'route' stellen. Dan namelijk is er een verbinding tot stand gekomen tussen de Kromme Rijn en de grachten van Blauwkapel.
Met de voorbereidingen voor het kunnen uitschakelen van het Zwarte Water werd in 1960 begonnen. Toen werd gelijk met het bouwrijp maken van Overvecht-zuid een watergang door deze nieuwe wijk aangelegd ten behoeve van de afvoer van water uit het Waterschap Maartensdijk. Het werd tevens een zogenaamde esthetische watergang. Dat wil zeggen: zij ging deel uitmaken van plantsoenaanleg. Het nieuwe gemaal op de hoek van de Albert Schweitzerdreef en de Moldaudreef pompt nu het overtollig polderwater in deze watergang, die uitmondt in de Vecht.
Behalve voor de afvoer wordt dus over een jaar het Zwarte Water ook voor de aanvoer overbodig. Het verliest dan zijn functie als verbinding tussen de Vecht en Blauwkapel. Het open blijvende stuk in Tuindorp zal echter wel enige betekenis behouden in de bijzonder ingewikkelde waterhuishouding in Utrecht.