Utrecht 60 jaar terug: de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal

26 aug , 13:12 Geschiedenis
nieuwe spoorbrug
UN 26-08-1965

De nieuwe spoorbrug welke in aanbouw is over het Amsterdam-Rijnkanaal in de spoorlijn Utrecht-Amsterdam zal een brug worden met de langste overspanning in ons land. Tot dusverre was dit de brug over de Lek in de spoorweg Utrecht - Culemborg, maar dit trotse record zal worden gebroken wanneer de nieuwe brug bij de Demka in Zuilen gereed zal zijn. Dat meldt het Utrechtsch Nieuwsblad op donderdag 26 augustus 1965.

De constructie van dit gevaarte maakt deel uit van een project waarvoor drie nieuwe spoorbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal noodzakelijk zullen zijn, want ook in de spoorlijn Utrecht - Gouda aan het einde van de Vleutenseweg zal een nieuwe brug moeten worden aangelegd, terwijl bij Weesp in de lijn Hilversum-Amsterdam een derde brug zal worden gebouwd.

Deze nieuwe verbindingen houden verband met de plannen om het Amsterdam-Rijnkanaal geschikt te maken voor de duwvaart. Omdat de brug oostelijk van de bestaande is geprojecteerd komt zij juist over het kanaal te liggen waar dit een bocht maakt. Daardoor zal zij veel langer moeten worden dan de bestaande. De overspanning - voor een dubbelspoor - zal 173 meter lang worden, benevens twee zijstukken van elk 40 meter. Het hoogste punt van de overspanning zal 32 meter boven de landhoogte komen te liggen. Het zal bovendien nodig zijn de bruggen hoger boven te leggen, dan de bestaande. Van de drie te bouwen bruggen zal die in de spoorlijn Utrecht-Amsterdam voorrang hebben. Daarna is de brug in de lijn Utrecht - Gouda aan de beurt en ten slotte zal die in de lijn Hilversum - Amsterdam (bij Weesp) worden gebouwd. Het is niet uitgesloten, dat beide laatstgenoemde bruggen tegelijkertijd zullen worden geconstrueerd. Men verwacht dat het project in 1967 gereed zal zijn.