Monteurs op pad met bakfiets in Utrechtse binnenstad

11 mei 2017, 14:46 Economie
cityservicebike
cityservicebike

Monteurs van Coca-Cola, Douwe Egberts en KPN gaan hun klanten in de binnenstad van Utrecht bezoeken met een elektrische bakfiets. Wethouder Lot van Hooijdonk gaf vanmorgen het startsein voor de proef CityServiceBike. Bij parkeergarage Vaartsche Rijn aan de rand van het centrum kunnen monteurs hun busje parkeren en hun spullen overladen op een bakfiets. Het initiatief zorgt voor minder bedrijfs- en bestelbussen in de binnenstad van Utrecht, reductie van de CO2-uitstoot en vergroot de leefbaarheid in de stad.

De proef, die drie maanden duurt, moet uitwijzen of de deelnemende service- en onderhoudsmonteurs hun klanten op deze manier sneller, efficiënter en plezieriger kunnen bedienen. Service-, onderhouds- en installatiemonteurs ondervinden dagelijks hinder tijdens hun werk in de stad. Een parkeerplaats voor hun bedrijfsbus is soms lastig te vinden, de parkeerkosten kunnen oplopen. CityServiceBike faciliteert een parkeerplek én een elektrische bakfiets aan de rand van het centrum.

Utrecht stimuleert en faciliteert marktpartijen op verschillende manieren om de stadslogistiek zo slim, duurzaam en efficiënt mogelijk te organiseren. Op die manier blijft de binnenstad aantrekkelijk voor het groeiende aantal bezoekers, bewoners en ondernemers. Het doel is om in 2025 de hele stad emissieloos te bevoorraden.

CityServiceBike valt in een serie van initiatieven die bijdragen aan deze emissieloze bevoorrading. Ook DHL is onlangs gestart met het afleveren van pakketjes met een zogenaamde ‘cubicycle’. Dit is een fiets op vier wielen met een afneembare container met daarin plaats voor zo'n honderd kilo aan zendingen. PostNL start binnenkort met een soortgelijk initiatief. Verder zijn de horecagroothandels Sligro, DeliXL en Gepu gestart met het gebruik van zogenaamde ‘stop&drop’-locatie. Ze parkeren hun vrachtwagens op enkele gereserveerde plekken in de binnenstad waar ze aan de stekker kunnen. De motor blijft dan niet meer draaien om de koeling aan te houden. Vanaf deze speciale parkeerplaatsen worden meerdere klanten bevoorraad. Daarnaast zijn er ook gesprekken met horeca-ondernemers en winkels om te kijken hoe zij zo efficiënt mogelijk kunnen bestellen en voor 11.30 uur kunnen laten bezorgen.