Informatievoorziening bij tandarts kan beter

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT –  Patiënten zijn overwegend dik tevreden over de behandeling door hun tandarts. Ze geven de tandarts en de praktijk gemiddeld een 8,2 als rapport cijfer. Maar aan de informatievoorziening valt nog het nodige te verbeteren. Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie NPCF onder ruim negenduizend leden van het eigen patiëntenpanel.

Vooral de informatievoorziening door tandarts of mondhygiënist aan de patiënt kan beter. Patiënten weten soms niet door wie ze worden geholpen. Is het een tandarts of toch een mondhygiënist? Ook wordt vaak geen uitleg gegeven over de voor- en nadelen van een behandeling. Vier op elke tien ondervraagden zegt deze informatie niet of te laat te hebben gekregen. Samen beslissen over de behandeling is nog geen gemeengoed in de tandartspraktijk.

Kostenplaatje?

Zes van elke tien mensen die een bezoek brengen aan tandarts of mondhygiënist, krijgen niet vooraf te horen wat de verwachte kosten zijn van de behandeling. Van de patiënten kreeg iets meer dan helft (51 procent) vooraf een prijsopgave als de tandarts verwachtte dat de kosten meer dan 250 euro bedragen. De andere helft kreeg dat niet, maar had het wel graag vooraf geweten.

Bron: blikopnieuws.nl

Cookieinstellingen