Gemeente Utrecht verbetert dienstverlening

Foto: De Architect.nl

UTRECHT – Utrecht verbetert haar dienstverlening. De gemeente verruimt de openingstijden van de balie van Burgerzaken, introduceert een verkort telefoonnummer en verzendt toewijzingsbesluiten op parkeervergunningen voortaan via de Berichtenbox. Het gaat om een pilot van een jaar.

Vanaf 1 april worden de openingstijden van de balie van Burgerzaken op doordeweekse dagen verruimd. Inwoners hebben de wens geuit om buiten reguliere kantoortijden aan de balie terecht te kunnen. De balie zal ’s morgens om 8.00 uur open gaan (is nu 9.00 uur) en om 18.00 uur sluiten (is nu 17.00 uur). Op dinsdag en donderdag is de balie open tot 20.00 uur. Op donderdag is de balie net als nu vanaf 13.00 open. Wethouder Kees Geldof (Publiekszaken): “Met de verruimde openingstijden van de balie kunnen inwoners voor of na hun werk zaken regelen zoals het aanvragen en ophalen van hun paspoort. Ik verwacht dat veel mensen dat handig vinden en er gebruik van gaan maken.”

Verkort telefoonnummer
De gemeente Utrecht is vanaf nu ook bereikbaar via het verkorte telefoonnummer 14030. Dit extra telefoonnummer is makkelijk te onthouden. Hierdoor kunnen inwoners, bedrijven en instellingen eenvoudiger telefonisch contact opnemen met de gemeente. Het 14+netnummer is het verkorte nummer voor alle gemeenten in Nederland. Deze speciale telefoonnummers zijn gereserveerd voor de publieke dienstverlening. Voor onder meer toegankelijkheid vanuit het buitenland blijft het 030-2860000 nummer ook in gebruik

Berichtenbox
De gemeente Utecht verstuurt vanaf nu de toewijzingsbesluiten op digitaal aangevraagde parkeervergunningen ook via de Berichtenbox. Inwoners die zich hebben geabonneerd op deze box krijgen vanaf nu steeds meer post van de gemeente digitaal. De Berichtenbox is de emailservice van de overheid die het mogelijk maakt om op een officiële manier via e-mail te communiceren met haar inwoners. De Berichtenbox kan eenvoudig worden geactiveerd via www.mijnoverheid.nl. Inwoners die geabonneerd zijn op de Berichtenbox krijgen de post in hun landelijke email-box. Inwoners die niet geabonneerd zijn op de Berichtenbox krijgen hun brieven nog steeds via de post. Niet alleen de gemeente Utrecht werkt met de Berichtenbox. Andere instellingen zoals de Belastingdienst en de RDW maken al gebruik van deze snelle, publieksvriendelijke en efficiënte manier van het verzenden van de post.

Bron: Gemeente Utrecht

Cookieinstellingen