Utrechters schijnen niet zulke ‘bewuste’ viseters te zijn

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Bewust gevangen of gekweekte vis wordt steeds populairder. Steeds meer vis die door huishoudens in Nederland wordt gekocht is voorzien van het MSC- (duurzaam gevangen) of ASC- (verantwoord gekweekt) keurmerk. Maar Utrechters schijnen niet zulke ‘bewuste’ viseters te zijn.

De meeste ‘bewuste vis’ wordt gegeten in Zuid-Holland, Noord-Brabant en Noord-Holland. In Flevoland wordt het minst ‘bewuste’ vis gegeten. Utrecht staat op plaats vijf, aldus de Bunschoter. Van de Nederlandse huishoudens eten gezinnen met kinderen en gepensioneerden samen 35 procent van alle verkochte ‘bewuste’ vis. Zij kopen hun vis het vaakst bij Albert Heijn, Lidl en Aldi. Dit blijkt uit onderzoek van GFK naar consumptie van ‘bewuste’ vis bij de start van de Bewuste Visweek op maandag 21 september.

Populair

De populairste vissen voor consumptie zijn: haring, zalm, koolvis, pangasius en tilapia. Ook vrijwel alle vissticks en lekkerbekjes die in supermarkten liggen hebben het MSC-keurmerk. Haring is de populairste duurzaam gevangen vis met maar liefst een kwart van de totale consumptie. Vissticks zijn verantwoordelijk voor 17 procent en wilde zalm voor 14 procent. Pangasius en tilapia zijn de meest gegeten verantwoord gekweekte vissoorten, hoewel gekweekte zalm en garnalen aan een opmars bezig zijn. Supermarkten hebben de intentie vanaf 2016 uitsluitend gecertificeerde vis te verkopen.

Cookieinstellingen