Rode loper uit voor bezoekers Utrecht Centraal

Foto: utrecht.nieuws.nl

UTRECHT – De trein naar Maastricht op perron 14a gaat niet verder dan Eindhoven. Dat is jammer, maar daar komen wij niet voor. Wij willen zien of het spiksplinternieuwe Utrecht Centraal voldoet aan de verwachtingen van een reiziger anno 2015 ten aanzien van een nieuw station. Zoals een goede routing, gemak, bereikbaarheid en de vele extra’s in de vorm van handige (service)winkels. Hoewel nog niet alles af is, hebben wij tot dusverre geen echte minpunten kunnen ontdekken. Integendeel…

door Geraldine Hofpoort, redacteur | Foto’s: utrecht.nieuws.nl

Licht en ruim dankzij...
Ruimte en licht zijn de eerste blikvangers van het nieuwe station. De oppervlakte van het Centraal Station Utrecht van 8.000 vierkante meter is met een toename van 12.000 op een totaal van 20.000 vierkante meter gekomen voor Utrecht Centraal. Dankzij het lichtdoorlatende golvende dak en het gebruik van glaswerk wordt met natuurlijk licht een verbinding tussen binnen en buiten gemaakt. Zeker een aanwinst te noemen.

 Stationshal: rechttoe rechtaan

Door de brede hal...
De routing van de ene kant van de stationshal (het centrum) naar de andere kant (Jaarbeursplein) en omgekeerd, wordt nu gevormd door een een rechte lijn. De hal is breed, ruim en de afstand levert tijdswinst op. Geweldig!
Parallel aan de stationshal loopt een overdekte promenade. Rechts achter de schutting komt de in aanbouw zijnde fietsenstalling, de grootste in de wereld met plaats voor .... fietsen.
Parallel aan de stationshal loopt aan beide zijdes een overdekte promenade. Bovenstaande promenade is te vinden vanuit Hoog Catharijne in de hal rechts. Rechts achter het Stadskantoor en halverwege de schutting met de in aanbouw zijnde megafietsenstalling erachter.

Treintickets en informatie

Ticketautomaten
Bij de beide entrees zijn diverse automaten voor treintickets te vinden, waarbij duidelijk onderscheid is gemaakt tussen reizigers met en zonder OV-kaart. Er is veel loop- en staruimte. Plus!
De Servicewinkel valt niet echt op. Dat is jammer.
De NS is een dienstverlenend bedrijf en moet service hoog in het vaandel hebben. Maar waarom er is gekozen voor een servicewinkel met zo’n bescheiden omvang en uitstraling is niet duidelijk. Menselijk contact kan en mag nooit worden vervangen door automaten.
De Servicewinkel is niet ruim bemeten en met slechts vier loketten bemand. Wel is meteen duidelijk in welke rij je moet staan.
De Servicewinkel, waarvan een aan elke zijde van het station, is niet ruim bemeten en met slechts vier loketten bemand. Wel is meteen duidelijk in welke rij je moet staan.

Wegbewijzering

Bij de perrons staan tijd en reisinformatie duidelijk aangegeven
Bij de perrons staan tijd- en reisinformatie duidelijk aangegeven.

Van en naar de perrons

De perrons zijn als vanouds weer bereikbaar via onder meer de roltrappen
De perrons zijn als vanouds weer bereikbaar via onder meer de roltrappen en verder de liften en trappen. Prima in orde.
Anders dan bij het vorige station, niet een groot centraal informatiebord, maar diverse kleine stand alone borden.
Anders dan bij het vorige station, niet één groot centraal informatiebord, maar diverse kleine stand alone borden bij de entrees.
Vanaf de promenade zijn de perrrons van bovenaf te zien.
Vanaf de promenade zijn de perrons van bovenaf te zien. Leuk voor bezoekers, kinderen en iedereen die van treinen houdt.

Voor de boodschappen tussendoor…

Voor de dagelijkse boodschappen die snel moeten worden gehaald is AH to go...
Voor de dagelijkse boodschappen die snel moeten worden gehaald is AH to go… En vanzelfsprekend is er ook een Etos in de buurt.

Voor een hapje en een drankje

Voor een kopje koffie met iets daarbij is Starbucks met twee zaken goed vertegenwoordigd.
Voor een kopje koffie met iets daarbij is veel keuze met onder meer Smullers, Julia’s en Starbucks is met twee zaken goed vertegenwoordigd.

Bagagekluizen en toiletten

Bagagekluizen te kies en te keur. Let op: betalen kan alleen via pinnen!
Bagagekluizen voor als u even niets om handen wilt hebben. Prima, maar let op: betalen kan alleen via pinnen!
De toiletten. Geen schoteltjes meer waarop u een muntje kunt neerleggen. Betalen gaat nu automatisch met munten waarna een hekje voor u opengaat. Je moet er toch niet aan denken dat er iets mis gaat met de betaalautomaat. Je zult maar nodig moeten...
Met zulke leuke lichtarmaturen zijn de toiletten voor de dames en heren niet te missen. U verkrijgt toegang door betaling via een muntautomaat, waarna een dranghekje voor u opengaat. Op zich niets mis mee. Zij het dat je mag hopen dat er niets mis gaat met de betaalautomaat. Water mag dan hét element van de toiletten zijn, u bent dat zeker niet als u hoge nood heeft…

Conclusie: wij mogen als Utrechters heel blij zijn met dit nieuwe station! Complimenten voor bestuurders, bedenkers, bouwers en iedereen die hieraan zijn of haar steentje heeft bijgedragen.

Met Utrecht Centraal is een fantastisch stuk werk afgeleverd!

 

Cookieinstellingen