Meer treinen tussen Leiden en Utrecht over vier jaar

Foto:

De treinverbinding tussen Leiden en Utrecht wordt verder verbeterd. Daarover zijn NS, ProRail en alle betrokken overheden het eens geworden, zo meldt OVPro.nl. Het streven is dat er in 2026 door de week de hele dag vier treinen per uur gaan rijden tussen beide steden. Het opvoeren van de frequentie vergt nog wel de nodige aanpassingen, waaronder de bouw van het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk.

De eerste verbetering is al ingevoerd. Sinds 13 december rijden er door de week tussen Leiden en Utrecht al vier treinen per uur in beide richtingen in de brede spits: tussen 6.00 en 10.00 uur en tussen 15.00 en 20.00 uur. Om deze frequentieverhoging mogelijk te maken is er al het nodige gebeurd. Zo zijn er spoorwegoverwegen veiliger gemaakt en zijn er onbewaakte overwegen opgeheven.
Om op werkdagen de hele dag tussen 6.00 en 20.00 uur vier treinen te laten rijden zijn nog meer ingrepen nodig. Er moeten onder meer twee kruisingen ongelijkvloers gemaakt worden: de kruising van het spoor met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude en de kruising bij de N11 en het spoor. Ook moet er nieuw station Hazerswoude-Rijndijk komen.
Eind 2020 ging het Rijk al akkoord met dat station, op voorwaarde dat er vier keer per dag de hele dag een trein kan gaan rijden. Nu er overeenstemming is, gaan ProRail, NS, de gemeente Alphen aan den Rijn en de provincie Zuid-Holland alle maatregelen verder uitwerken en daarna uitvoeren. Dat kost een paar jaar, zo schatten ze in. Het streven is dat alle aanpassingen in 2026 klaar zijn.
Extra complicatie is nog de slappe veengrond waarop het traject Utrecht-Leiden ligt, waardoor het niet makkelijk is om extra treinen te laten rijden. Omdat het te kostbaar is om de bodem te versterken stelt ProRail als voorwaarde dat er een systeem komt om de baanstabiliteit te monitoren. Verder kunnen er op werkdagen tot 20.00 uur alleen maar sprinters ingezet worden, zoals ook nu al het geval is, omdat ze lichter zijn dan intercity’s.

Cookieinstellingen