Huurteam Utrecht helpt steeds meer huurders

Foto: pixabay

Te hoge huur, verkeerd berekende servicekosten of een stalkende verhuurder: het Huurteam Utrecht helpt Utrechtse huurders gratis met deze en meer problemen. Steeds meer huurders weten het Huurteam te vinden. In het eerste halfjaar van 2021 ging het huurteam langs bij 317 huurders voor een huurprijscontrole, tegenover 250 in het halfjaar daarvoor. Bij 83% van de controles was er sprake van één of meer misstanden (266 adressen).

Het huurteam ondersteunt huurders wanneer ze te maken krijgen met te hoge huren, intimidatie en bedreiging. Op basis van de gemelde misstanden heeft het Huurteam in het eerste halfjaar van 2021 geadviseerd om 274 procedures te starten. De huurders die zich meldden, bleken in totaal € 200.000,- teveel aan huur te betalen. “Per huurder is dat gemiddeld € 172,50 per maand” licht wethouder Kees Diepeveen (wonen) toe. “Het is zorgelijk dat zo veel huurders te maken hebben met misstanden en soms zelfs gestalkt of bedreigd worden. Die huurders moeten weten waar ze terecht kunnen. Daarom hebben we onder meer de campagne Stop Duurhuur gedaan. Ik ben dan ook blij dat uit deze cijfers blijkt dat steeds meer huurders het Huurteam weten te vinden en geholpen worden.”
Huurders melden hoge kosten en doen ook melding van treiteren, bedreigen en intimideren door hun verhuurder. Dat zorgt soms voor ernstige en onhoudbare situaties. In het eerste halfjaar van 2021 deden 31 huurders een melding van intimidatie of bedreiging bij het huurteam (11 adressen). Verbaal geweld komt het meeste voor, daarna volgt stalking, waarbij de verhuurder steeds inbreuk maakt op de persoonlijke levenssfeer van de huurder. Het Huurteam helpt huurders in het omgaan hiermee.
Dit halfjaar klopten meer huurders met een zelfstandige woonruimte aan bij het Huurteam (118 woningen, tegenover 75 vorig jaar). Dit komt mogelijk doordat verhuurders via het puntensysteem voor zelfstandige woonruimten een hogere huurprijs kunnen vragen met daarnaast vaak hoge servicekosten. Er zijn het afgelopen halfjaar dan ook meer procedures gestart voor het terugkrijgen van servicekosten. Vorig halfjaar waren de meeste procedures voor huurverlaging. De meeste woningopnames vonden plaats in Zuilen, Ondiep en Pijlsweerd en Binnenstad.
Eerder dit jaar verhoogde de gemeente het structurele budget van het Huurteam Utrecht. Dit was nodig om meer huurders te helpen. Jaarlijks kunnen nu 1.000 huurders een woningopname aanvragen en kunnen 80 huurders geholpen worden bij ingewikkelde juridische vragen. Huurders die te maken hebben met misstanden of advies willen over bijvoorbeeld hun huurcontract of huurprijs, kunnen contact opnemen met het Huurteam via www.huurteam-utrecht.nl.

Reacties

Cookieinstellingen