Ontwerp voor vernieuwing Noordelijke Randweg naar raad

Foto: gemeente Utrecht

Bij de vernieuwing van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) worden de drie gelijkvloerse kruisingen vervangen door ongelijkvloerse kruisingen. De voorkeur van het college en bewoners gaat hierbij uit naar drie onderdoorgangen. Vooralsnog is er budget voor één onderdoorgang, bij het Robert Kochplein. Voor het Gandhiplein en het Dunantplein is daarom rekening gehouden met een viaduct als terugvaloptie. Het college heeft het Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp hiervoor aangeboden aan de gemeenteraad.

Utrecht heeft sterke voorkeur voor onderdoorgangen omdat dit tot minder geluid leidt voor omwonenden. Ook blijft hierbij vanuit Overvecht goed zicht op het Noorderpark en kunnen er aantrekkelijke oversteekplaatsen komen voor fietsers en voetgangers. Gemeente en provincie maken zich bij het Rijk sterk voor extra geld dat hiervoor nodig is, gesterkt door het regeerakkoord en een motie die de Tweede Kamer in december 2017 heeft aangenomen over de NRU.
In een gesprek met wethouder Lot van Hooijdonk (mobiliteit) en gedeputeerde Dennis Straat, zei minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen-Wijbenga donderdag echter geen geld vrij te maken voor de tweede en derde onderdoorgang. Het college zet de zoektocht naar extra geld voort. Een van de mogelijkheden is het sluiten van een zogeheten Regio Deal met het Rijk. Vrijdag heeft Utrecht samen met de provincie Utrecht, gemeente Amersfoort, Universiteit Utrecht en Economic Board Utrecht een voorstel hiervoor ingediend bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Hierin wordt onder andere een bijdrage gevraagd voor het verbeteren van de verbinding tussen Overvecht en het Noorderpark door de aanleg van een onderdoorgang voor de NRU bij het Dunantplein.
Een goede doorstroming op de NRU is nodig om het verkeer zonder herkomst en bestemming in de stad via de ring te laten rijden in plaats van door de stad. Ook autoverkeer van en naar de stad moet zo lang mogelijk via de ring rijden om alleen het eerste en laatste stuk door de stad te rijden. Op deze manier worden zo min mogelijk mensen in de stad blootgesteld aan geluidoverlast, slechte luchtkwaliteit en onveiligheid als gevolg van druk autoverkeer.
Het deel van de ring rond Utrecht ter hoogte van Overvecht blijft een weg met twee rijstroken in beide richtingen. De maximumsnelheid gaat naar 80 km/uur en er komt stil asfalt. Er komen rotondes met ongelijkvloerse aansluitingen zonder verkeerslichten bij het Gandhi- , Henri Dunant- en Robert Kochplein. De oversteekbaarheid van de NRU voor fietsers en voetgangers verbetert.

Lees ook:

Provincie maakt 9 miljoen vrij voor verdiepte kruisingen NRU

Noordelijke Randweg krijgt drie verdiepte kruispunten

Cookieinstellingen