Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht

Foto: NS

Als alles dit weekend goed gaat rijden de eerste treinen maandagochtend 16 april over de nieuwe spoorbrug bij Utrecht. ProRail en aannemer BAM sluiten de sporen op de brug komend weekend aan op het spoornetwerk. Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Utrecht Centraal en Woerden.

Om groei van het treinverkeer mogelijk te maken, werkt ProRail aan de verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Onderdeel van de spoorverdubbeling is de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Die brug (170 meter lang, 15 meter breed, 29 meter hoog, gewicht: 6000 ton) werd in november 2017 tussen de twee bestaande bruggen ingelegd. Dat was millimeterwerk, goed zichtbaar op de timelapse. In de maanden daarna is het spoor op de brug gebouwd. Denk aan ballast, beveiliging, seinen, dwarsliggers, bovenleiding en sporen. Door al die aanpassingen is de brug in die tijd dubbel zo zwaar geworden. In het weekend van 14 en 15 april worden de sporen daadwerkelijk op de rest van Nederland aangesloten. Maandagochtend 16 april kunnen de eerste treinen erover heen.
De spoorverdubbeling – het laatste stukje viersporigheid op de lijn tussen Utrecht en Woerden – is maandag nog niet klaar. De ‘oude’ spoorbrug die naast de nieuwe ligt wordt vanaf maandag 16 april stiller gemaakt. En door de brug op te hogen wordt de doorvaarthoogte voor de scheepvaart vergroot, de brug wordt dus hoger gelegd. In de herfstvakantie in oktober wordt 9 dagen en nachten achter elkaar doorgewerkt, zodat daarna alle vier de sporen in gebruik kunnen worden genomen en dat dus over beide spoorbruggen kan worden gereden.

Cookieinstellingen