Een voorproefje van de ‘nieuwe’ Bijenkorf in Utrecht

De Bijenkorf, eind juli 2016
De Bijenkorf, eind juli 2016
Foto: utrecht.nieuws.nl

UTRECHT – De verbouwing duurde langer dan gepland, en leidde als gevolg van rechtsprocedures zelfs tot een vertraging van een jaar. Maar in het project van vernieuwing en uitbreiding van de Utrechtse vestiging van de Bijenkorf, kan de opening van de tweede verdieping op 29 september als nieuwe mijlpaal de boeken in. Wat kunnen bezoekers verwachten?

Om te beginnen meer ruimte. De winkeloppervlakte verdubbelt bijna van 9.000 naar 15.000 vierkante meter. De extra ruimte is straks niet alleen te vinden op de tweede etage, maar ook op alle andere verdiepingen, waar kantoor- en magazijnruimten aan de winkel worden toegevoegd. Die functies zijn verplaatst naar een nieuw deel van het complex tussen het warenhuis en de parkeergarage.

De nieuwe verdieping wordt verrijkt met The Kitchen, een nieuw restaurant dat bijna drie keer zo groot wordt, een open keuken heeft en uitzicht krijgt over het Vredenburg. Verder komen hier de afdelingen koken, wonen en active wear, die nu nog veelal in het souterrain te vinden zijn.

Beleving, daar draait het volgens de Bijenkorf om. Het luxe warenhuis wil natuurlijk verkopen, maar om de moderne consument te trekken moet er altijd wat gebeuren. En dat gaat dan ook gebeuren met uiteenlopende demonstraties, wijnproeverijen, diverse beautysalons en een keuken waar de kok theater maakt. Zelfs de kleermaker toont het publiek zijn vakmanschap, bij het vermaken van bijvoorbeeld pantalons.

Persoonlijk contact
“Het gaat om persoonlijk contact en het gevoel dat het altijd de moeite waard is even bij de Bijenkorf binnen te lopen”, licht store-manager Joyce Verdijk, het concept toe aan het AD. De Bijenkorf wordt dus groter, maar toch persoonlijker, gaat ze verder. Voorbeeld daarvan is de klantenservice die, hoewel het misschien paradoxaal klinkt, met ingang van 29 september verdwijnt. “De gedachte is dat service in de gehele organisatie moet zitten. Die moet je overal kunnen krijgen. Als een verkoper een product kan verkopen, moet hij het ook op kunnen lossen als de klant niet helemaal tevreden is of een vraag heeft. De verkoper op de afdeling is juist de deskundige.”

Lokale accenten
De bijna-verdubbeling in vierkante meters betekent een flinke uitbreiding van het assortiment. Er komen uiteraard merken bij zoals Filling Pieces en Concept Dune. Daar is goed over nagedacht. De Bijenkorf is zeker niet overal hetzelfde. Verdijk: “Met 70.000 studenten heeft Utrecht een gemiddeld jonger publiek dan veel andere steden. Wij proberen daarop in te spelen.” Ook in het horecagedeelte worden volgens manager Kees van Wezel lokale accenten gelegd. “We hebben Domgebakjes op basis van de Utrechts sprits en Jan Hagels, net als broodjes Vockingworst en bier van De Leckere. Over een Utrechtse wijn zijn we nog in onderhandeling.”

In de interactie met de klant en de buitenwereld passen ook de grote glazen gevels. Waar voorheen van buiten niet zichtbaar was wat binnen te koop was, krijgt het vernieuwde warenhuis rondom glas. Aan de Lange Viestraat is dat al zichtbaar, de St.-Jacobsstraatzijde volgt spoedig. Klaar is het project nog allerminst: tegelijk met de opening van de tweede etage sluit de kelder om in februari te openen als ‘de wereld voor mannen’. Daarna volgen nog de parterre en de eerste etage. Medio 2018 moet het warenhuis helemaal klaar zijn.

Bron: ad.nl

Cookieinstellingen