Zembla focust op fouten UMC Utrecht

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Op woensdag 2 maart besteedt het tv-programma Zembla opnieuw aandacht aan het UMC Utrecht. De zaken die het programma naar verwachting in beeld brengt, zijn aangrijpend en raken ons diep, aldus UMC Utrecht op zijn site. 

Margriet Schneider, voorzitter raad van bestuur: “Wij willen al onze patiënten altijd met alle zorg en aandacht behandelen, voor het beste resultaat. Elke fout die wij daarbij maken is er één te veel. Voor patiënten is het vaak zwaar en verdrietig. Wij vinden dat verschrikkelijk en doen alles om fouten te voorkomen. Onze zorg is pas goed als ook onze patiënten die als goed ervaren.”

Gehoorapparaten en schedelcorrecties

Zembla gaat over patiënten bij wie eind 2014 inwendige gehoorapparaten (cochleaire implantaten) zijn geplaatst. Vijf van hen moeten opnieuw geopereerd worden omdat de eerste operatie niet het gewenste resultaat had. Het programma besteedt ook aandacht aan kinderen die een schedelcorrectie (vanwege een craniosynostose, een verbening van het schedeldak) hebben ondergaan waarbij fouten zijn gemaakt.

Inspectie

Het ziekenhuis geeft aan de zaak rond de gehoorapparaten uitgebreid te hebben onderzocht; de rapportage hierover ligt inmiddels voor bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). In het geval van de schedelcorrectis hebben de ouders van drie kinderen een klacht ingediend bij de IGZ. Over de schedelcorrecties heeft de IGZ laten weten dat het ziekenhuis deze had moeten melden. UMC Utrecht is op aanwijzing van de IGZ in juni 2015 definitief gestopt met deze ingrepen.

De IGZ heeft naar aanleiding van de eerdere Zembla-uitzending een onafhankelijke externe commissie opdracht gegeven om onderzoek uit te voeren en advies uit te brengen. Ook de raad van bestuur van UMC Utrecht wil de onderste steen boven hebben. “We zullen de verbeterpunten die uit het onderzoek naar voren komen zo snel mogelijk uitvoeren”, aldus het ziekenhuis.

Raad van Bestuur

De raad van bestuur zegt de onderzoeken niet af te wachten en heeft direct een aantal verbetermaatregelen genomen. Zo is de kwaliteitscontrole verbeterd, waardoor het is voor medewerkers nu makkelijker is om mogelijke misstanden te melden. De calamiteitencommissie is versterkt en de richtlijnen wanneer een incident bij de IGZ moet worden gemeld, zijn duidelijker. De raad van bestuur ziet daar, samen met de calamiteitencommissie, op toe.

Cookieinstellingen