Vluchtelingen klagen over noodopvang ROC

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Opnieuw trekken vluchtelingen van de noodopvang in het voormalige gebouw van het ROC aan de Amerikalaan aan de bel. Niet iedereen is tevreden over de faciliteiten van de noodopvang in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. Dit meldt RTV Utrecht.

Wifi-problemen kunnen snel worden opgelost...
Wifi-problemen kunnen snel worden opgelost…

De klachten zijn divers. Ze variĆ«ren: van de gebrekkige medische zorg, gebrek aan privacy, het schoonhouden van de wc’s en douches tot en met de onzorgvuldige klachtafhandeling, het eten en het tekort aan wifi-aansluitpunten in de bovenste ruimten.

De gebrekkige medische zorg in de noodopvang zou blijken uit de afwezigheid van bijvoorbeeld zalf voor waterpokken, ambulances die niet worden gebeld en waarvoor eigen taxivervoer moet worden geregeld. Het gebrek aan privacy wordt veroorzaakt door het ontbreken van sloten op de deuren. En het het tekort aan wifi-aanluitpunten heeft tot gevolg dat er geen contacten kunnen worden onderhouden met het thuisfront. Ook zou de afhandeling van klachten ‘niet op prijs’ worden gesteld en worden vluchtelingen verbaal onheus bejegend.

Over de datum
Wanneer vluchtelingen opmerkingen maken over het eten, dat in hun ogen vaak niet gezond is en over de datum is, dan krijgen ze te horen: “Jullie zijn hier niet op vakantie”. “Dat zijn we ook niet,” merkt een andere vluchteling uit SyriĆ« op, “maar we willen graag als mensen worden behandeld.”

Bewoners kunnen altijd met klachten bij het COA terecht, laat woordvoerder Jeanette Scholten weten. “Dan zoeken we naar oplossingen. Het grootste deel van de bewoners is tevreden over de medische zorg, het eten en de wifi.”

Bron: RTVUtrecht.nl

Cookieinstellingen