Hoogleraar pleit voor afschaffing rijexamen

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Het rijexamen ‘dat slechts een momentopname is’ moet worden afgeschaft. Peter-Jan Engelen, hoogleraar aan de Universiteit van Utrecht pleit voor een systeem waarbij rijscholen over een langere periode leerlingen beoordelen en bijscholen, zoals universiteiten dat doen. Dit meldt Verkeerspro.nl

De hoogleraar deed zijn uitspraken in een column voor het Belgische medium De Standaard, naar aanleiding van de grote hervormingen die België wil doorvoeren voor het vergroten van de verkeersveiligheid. Engelen ziet absoluut geen toekomst in het aanpassen van het rijexamen en vindt het een achterhaald systeem dat rijp is voor vernieuwing. Volgens de hoogleraar ligt de nadruk te veel nadruk op het examen. Dat zal volgens hem nooit tot meer verkeersveiligheid leiden. “Het is slechts een momentopname en dus geen goede maatstaf voor wat een potentiële bestuurder echt kan. In het onderwijs zijn we allang geëvolueerd naar andere en meer diverse examen- en toetsvormen.”

Rijexamen niet geschikt

Permanente evaluatie geeft volgens Engelen een veel beter beeld van de kennis en kunde van leerlingen. “Waarom zou dat niet kunnen voor de rijopleiding”, vraagt hij zich in de column hardop af. De rijschool is bij uitstek een geschikt instituut dat daar bijzonder goed voor geschikt is, zo stelt hij. Rijinstructeurs zijn volgens hem het best geschikt om het rijgedrag van hun leerlingen te beoordelen. “Zij kunnen dat over een lange periode doen en in verschillende omstandigheden”, waarmee hij doelt op weersomstandigheden, wegtypen en tijdstip van de dag. “Zij hebben een beter zicht op de kwaliteiten van de leerling dan een examinator krijgt na 40 minuten.”

Over het mogelijke gebrek aan kwaliteit bij rijinstructeurs, zegt Engelen: “Niets belet de overheid om hogere kwaliteitsnormen op te leggen of evaluaties door studenten in te voeren.” Het rijexamen moet wat hem betreft dus ook niet strenger worden gemaakt, maar worden afgeschaft. En dat is wat hem betreft helemaal niet zo revolutionair. “Scholen en universiteiten laten al jaren zien dat systemen van permanente evaluatie heel goed kunnen werken.”

Bron: Verkeerspro.nl

Cookieinstellingen