Rabo stopt met sponsoring wielrennen en hippische sport

Marianne Vos
Marianne Vos
Foto: Wikimedia

UTRECHT – De Rabobank stopt onder meer met sponsoring van de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS). Dit heeft de Rabobank vrijdag bekendgemaakt.

De Rabobank verdwijnt na 2016 als hoofdsponsor uit de top van het wielrennen en de paardensport. De contracten met wielrenunie KNWU, de hippische sportbond KNHS, het Rabo Development Team en het RaboLiv damesteam lopen af en worden niet verlengd. De twee bonden en de teams krijgen tot eind 2016 ondersteuning. De bank gaat wel verder met hockeybond KNHB en sportkoepel NOC*NSF; zij gaan in gesprek over de toekomstige invulling van de sportsponsoring.

Wielersport

De Rabobank is al sinds 1996 als sponsor actief in de wielersport, zowel in de breedte als in de top. Eind 2012 stopte de bank al als sponsor van de profploeg bij de mannen. De afgelopen vier jaar steunde het bedrijf nog wel het damesteam RaboLiv, met olympisch kampioene Marianne Vos als boegbeeld. “We hebben de afgelopen jaren alles op alles gezet om succesvol te zijn en het vrouwenwielrennen op de kaart te zetten. Ook in 2016 zullen we ons voor de volle 100 procent inzetten met de Spelen in Rio als sportief hoogtepunt”, reageerde Vos op het nieuws. Huib Kloosterhuis, directeur KNWU: “Rabobank is al 20 jaar trouwe partner van de wielersport. Mede door de structurele ondersteuning van de Rabobank staat het wielrennen er in zijn geheel goed voor. Desalniettemin betreuren we dat aan dit partnership een einde komt.”

Paardensport

Ook in de paardensport loopt de bank al lange tijd mee als sponsor. Vanaf de oprichting van de KNHS (2002) is de Rabobank hoofdsponsor. “Meer dan de helft van de ruiters uit de medaillewinnende teams in de olympische disciplines op de WK en EK senioren (2014 en 2015) komt voort uit het Rabo Talententeam. Dat is ongekend. Samen met Rabobank hebben wij dromen van velen, ook lokaal, helpen waarmaken. We kijken met vertrouwen naar de toekomst”, zegt directeur John Bierling van de KNHS over de breuk.

Vanaf 2017 verschuift de Rabobank haar accenten in sportsponsoring. “Met lokale sponsoring willen we letterlijk nog dichter bij onze klanten komen”, aldus Heleen Crielaard, verantwoordelijk voor sponsoring binnen de Rabobank.

Cookieinstellingen