Patiënten dik tevreden over UMC Utrecht

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Patiënten geven het UMC Utrecht een 8,34,  een tiende punt hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse Consumer Quality index voor ziekenhuizen (CQ-index). Sinds 2013 worden ook de acht academische ziekenhuizen langs deze meetlat gelegd.

Ruim 2600 poliklinische en 1500 opgenomen patiënten vulden in mei vragenlijsten in over hun ervaringen met de zorg in het UMC Utrecht. Van de poliklinische patiënten kreeg het UMC Utrecht een 8,38 (totaalcijfer polikliniek) en van de opgenomen patiënten een 8,34. De poliklinische patiënten zijn het meest te spreken over de bejegening door artsen en andere zorgverleners. Ze vinden dat er voldoende tijd voor hen is en ze voelen zich over het algemeen serieus genomen. Bij de opgenomen patiënten gooit de ontvangst op de afdeling hoge ogen.

Aandacht

Toch zijn er punten die meer aandacht vragen. Poliklinische patiënten zijn minder tevreden over de inspraak patiënt, informatie over medicatie en wachttijd op de poli. Bij de opgenomen patiënten zijn dat de inhoud van het opnamegesprek en, net als bij de poliklinische patiënten, communicatie rondom de medicatie en de eigen inbreng van de patiënt.
Op de vraag of de respondent het UMC Utrecht zou aanbevelen bij vrienden en familie antwoordde 67,4% procent van de poliklinische patiënten dit beslist wel te doen en 28% procent waarschijnlijk wel. Bij de opgenomen patiënten waren dat respectievelijk 69,9 % en 25,6 procent.

Top 3

Hoewel de onderlinge verschillen klein zijn bestaat de top 3 op basis van totaaloordeel polikliniek uit nucleaire geneeskunde, radiotherapie en hematologie. De top 3 voor de kliniek wordt aangevoerd door hematologie gevolgd door maag- lever- en darmziekten en cardiothoracale chirurgie. De laatste scoort vooral goed op de dimensie ‘gevoel van veiligheid’. Cardiothoracaal chirurg Guido van Aarnhem: “Je doet het uiteindelijk voor je patiënten, dus is het mooi als de inspanningen van het hele team door hen worden gewaardeerd.” Volgens hem is de gunstige uitslag vooral te danken aan de hoge kwaliteit van de medewerkers en de open sfeer binnen het team. “We zijn een hecht multidisciplinair team. De lijnen zijn kort en er heerst een transparante cultuur: we kunnen en durven kritisch te zijn richting onszelf en collega’s.”
Namens Hematologie geeft Judith Frank, stafmedewerker kwaliteit en veiligheid, toelichting op de uitslag. De afdeling laat de hoogste score zien op nazorg en gevoel van veiligheid: “We besteden veel aandacht aan kwaliteitsmetingen om die laten zien hoe we de zorg voor onze patiënten verder kunnen verbeteren. Ook werken we nauw samen met patiëntenvereniging Hematon. Door de samenwerking kunnen we in de praktijk ook echt de patiënt centraal stellen.”

 

Cookieinstellingen