Ook verbouwing Utrecht Centraal is kostenoverschrijdend

Foto: utrecht.nieuws.nl

UTRECHT – De reeks financiële tegenvallers bij spoorprojecten gaat onverminderd door. Nadat vorige week bekend werd dat het zogeheten spoorproject DSSU (onvlechten van sporen) te maken heeft met een kostenoverschrijding van 29,5 miljoen euro, blijkt nu dat de verbouwing van Utrecht Centraal zo’n 53 miljoen euro duurder uitvalt dan begroot. Dat meldt De Telegraaf met verwijzing naar en inzage in de Miljoenennota.

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) zal de nieuwe domper aan de Tweede Kamer moeten uitleggen. Uit stukken van het ministerie blijkt dat het departement keer op keer door ProRail wordt verrast met tegenvallers. Een extern bureau gaat onderzoeken waar het misgaat. Het vinden van een onafhankelijk onderzoeksbureau ging ook al niet van een leien dakje. Het kantoor waar het ministerie mee in zee wilde gaan, bleek ook opdrachten voor ProRail te doen. Uiteindelijk is een ander kantoor op de zaak gezet.

Onder vuur
Zowel Mansveld als ProRail liggen onder vuur vanwege de financiële chaos bij de spoorbeheerder. Nadat ProRail-baas Eringa in een interview met het FD te kennen had gegeven dat het ministerie slecht nieuws soms een tijdje in de doofpot wil stoppen, weigerde Mansveld hem in het openbaar een hand te geven. Inmiddels schijnt de lucht tussen beiden te zijn geklaard.

Cookieinstellingen