Schade aan bovenleiding wordt vannacht gerepareerd

UTRECHT – Een goederentrein met een defecte stroomafnemer zorgt voor flinke hinder voor reizigers van en naar Utrecht Centraal. De goederentrein heeft de bovenleiding beschadigd, waardoor er slechts beperkt treinverkeer mogelijk is rond Utrecht Centraal. De schade aan de bovenleiding wordt vannacht hersteld.

img_1786“Nu de schade oplossen, betekent dat we het beperkte treinverkeer dat er nu is van en naar Utrecht wederom moeten stilleggen”, aldus ProRail. “En dat willen we niet.” Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek altijd de reisplanner van NS te raadplegen. De goederentrein aan de Oostzijde van het spoor bij Utrecht is vanmiddag rond 15:45 uur weggesleept. De exacte schade wordt nu opgenomen. Vannacht wordt de schade aan de bovenleiding dan hersteld. Reizigers moeten nog altijd rekening houden met flinke hinder op een groot aantal trajecten. De hinder zal naar verwachting zeker nog enkele uren duren. Ook al zijn straks alle sporen weer gereed, dan kost het nog steeds tijd het treinverkeer weer goed in de rails te krijgen. Op station Utrecht Centraal wemelt het de hele middag al van de gestrande reizigers. Inmiddels rijden er op alle trajecten weer treinen, maar reizigers zullen nog tot vanavond laat hinder ondervinden.

Reparatie

ProRail-woordvoerder René Vegter begrijpt dat reizigers het allemaal erg lang vinden duren. Hij legt uit waarom het repareren van de bovenleiding veel tijd in beslag neemt. “Alleen specialisten kunnen aan de kapotte bovenleiding werken, want die staat onder hoogspanning. Die moeten de bovenleiding stapsgewijs weer aan de gang krijgen.” De specialisten kunnen de leiding vannacht pas repareren. Als ProRail dat nu al zou doen, dan zouden er nog meer treinen uitvallen, zegt de spoorbeheerder. Problemen op het spoor bij Utrecht hebben vaak grote gevolgen voor het treinverkeer in de rest van het land. “Utrecht is het spoorknooppunt van Nederland”, zegt Vegter. “Treinen uit alle richtingen doen het station aan. We zijn druk bezig met het verbeteren van de sporen. Daardoor zullen in de toekomst minder treinen vertraging oplopen als er iets op een van de sporen gebeurt.”

Cookieinstellingen