Louis Hartlooper start in oktober met filmcursussen

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Vanaf begin oktober start het Louis Hartlooper Complex weer met nieuwe filmcursussen. Hieronder een overzicht van onze filmcursussen 2015-2016.

DE GROTE MANNELIJKE REGISSEURS | Docent: Constant Hoogenbosch
Maandag 5, 12, 19, 26 okt. 2, 9 nov., | 19.30 – 21.30 uur

De eerste cursusreeks van De Grote Regisseurs was afgelopen seizoen een groot succes. Een goede reden voor filmdocent Constant Hoogenbosch om een nieuwe reeks regisseurs onder de aandacht te brengen. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. In de tweede reeks bespreekt Hoogenbosch in zes lessen regisseurs Steven Spielberg, Martin Scorsese, Fritz Lang, Werner Herzog, Akira Kurosawa en Yasuhiro Ozu. Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet om heen kan. Maar wat maakt deze filmmakers zo groot, zo bijzonder en in sommige gevallen zelfs uniek? Hoogenbosch bespreekt, ondersteund door sprekend beeldmateriaal, de belangrijkste films van deze regisseurs. Daarnaast gaat hij in op significante persoonlijke achtergronden en neemt hij de stijl en kenmerken van de makers op de korrel. Tot slot bekijkt Hoogenbosch de regisseurs en hun films in samenhang met de tijd en toont hij de invloed die zij uitoefenden op anderen.

Fritz Lang – Werner Herzog – Yasuhiro Ozu – Akira Kurosawa – Martin Scorsese – Steven Spielberg

FILMANALYSE | Docent: Rudi de Boer
Dinsdag 6, 13, 10, 27 okt., 3, 10, nov. | 19.30 – 21.30 uur

Wat wil ik het publiek laten zien? Dit is de basisvraag voor elke filmmaker. Wie ga ik filmen, hoe ga ik filmen en waar ga ik dat doen? Door de verschillende onderdelen van film te behandelen – cameravoering, montage, licht, geluid, acteren en art-direction – zal duidelijk worden dat de antwoorden op deze vragen allemaal keuzes zijn die de uiteindelijke look van de film bepalen. Al deze elementen samen bepalen hoe de film beleefd zal worden door het publiek. Mooie zeventiende-eeuwse jurken geven een film bijvoorbeeld een romantisch tintje terwijl snelle montage en enge muziek meteen zorgen voor de nodige spanning. En sommige Hollywoodacteurs leven onder het mom van method-acting zelfs weken op straat om hun rol zo goed mogelijk te kunnen vertolken om de film de juiste sfeer mee te geven. Per onderdeel zullen filmfragmenten van zowel toen als nu een beeld schetsen van de manier waarop het gebruik van deze filmelementen een film maakt.
Cinematografie en Montage/ Acteren en Art-Direction/Licht en Geluid

FILMGENRES |Docent: Kevin Toma
Donderdag, 8, 15, 22, 29 okt. 5, 12 nov. |19.30 – 21.30 uur

We plakken graag etiketten op films. En vaak lijkt het ook klinkklaar: zijn relatieproblemen of een persoonlijke crisis het onderwerp, dan spreken we van een psychologisch drama. Wordt er gezongen, dan is het een musical. Maar wat is nou het verschil tussen een horrorfilm en een thriller? En wat als de vampier plotseling begint te zingen, of vriendschap sluit met een jongetje dat gepest wordt? Waar gaat het ene genre over in het andere, en wat doen we met films die zich niet zo gemakkelijk laten benoemen? Het verleidelijke en verraderlijke van filmgenres: docent Kevin Toma, die als Volkskrant-filmcriticus alle mogelijke soorten film voor de kiezen krijgt, spit het allemaal met u uit. Er wordt ook naar andere hokjes gekeken, zoals filmstromingen en filmscholen, en het verschil tussen filmhuis en commerciële bioscoop. Zoals altijd brengt Toma een flinke stapel prikkelende filmfragmenten mee, die u hoe dan ook met een frisse, grens-overstijgende blik naar film doet kijken.

DOCUMENTAIRE MAKEN IN DE PRAKTIJK | Docent: Annelotte Verhaagen
Zaterdag 5, 19 dec, 9, 23 jan, 6, 20 feb | 11.00 – 13.00

Steeds meer mensen maken in hun werk of privé gebruik van video.
Terecht, een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden, zegt men wel eens. De apparatuur is meestal wel voorhanden: met de huidige camcorders en smartphones kan je aardige beelden maken. Maar het valt nog niet mee om een echt mooi filmpje te maken. Of het nu gaat om een serieus plan voor een artistieke documentaire, een webvideo of een home-movie, er is een aantal basisregels en trucs, die ervoor zorgen dat je ondanks beperkte middelen toch een film maakt die het aanzien (en horen) waard is. In deze cursus leer je het beste uit je camera te halen en een verhaal te vertellen in beeld en geluid. De cursus gaat uit van een laag instapniveau en de cursisten werken met hun eigen apparatuur. Huiswerk naar eigen inzicht, de montage komt alleen theoretisch aan bod.

DE GROTE VROUWELIJKE REGISSEURS |Docent: Constant Hoogenbosch
Maandag 16, 23, 30 nov. 14, 21 dec. 4, jan. 2016 |19.30 – 21.30 uur

De filmwereld is relatief dun bezaaid met vrouwelijke regisseurs. Filmdocent Constant Hoogenbosch stelde, na het succes van de eerste reeks in het voorjaar van 2015, een nieuwe cursus van zes lessen samen waarin hij wederom de spotlights richt op een reeks vrouwelijke regisseurs uit alle windstreken en uit heden en verleden. Hoogenbosch bespreekt, ondersteund door sprekend beeldmateriaal, de belangrijkste films van deze vrouwelijke regisseurs. Daarnaast gaat hij in op significante persoonlijke maar ook culturele achtergronden en neemt hij de stijl en kenmerken van de makers op de korrel. Tot slot bekijkt Hoogenbosch de regisseurs en hun films in samenhang met de tijd en toont hij de invloed die zij uitoefenden.

Margarethe von Trotta, Nora Ephron en Naomi Kawase, Catherine Breillat en Claire Denis, Liv Ullman en Pernilla August, Sally Potter en Julie Taymor, Paula van der Oest en Nanouk Leopold

VERVOLG DOCUMENTAIRE MAKEN IN DE PRAKTIJK |Docent: Annelotte Verhaagen | max. 8 cursisten
Zaterdag 21 mei 4, 18 juni | 11.00 – 13.00

Op verzoek van cursisten van de cursus ‘Documentaire maken in de praktijk’ wordt ook dit jaar een korte vervolgcursus georganiseerd. Dus wie een extra stap wil zetten bij het maken van een eigen docu, web-video, videopitch, levensverhaal of videoblog, kan zich opnieuw inschrijven via het formulier. Slechts plaats voor 8 cursisten!

WAAR KIJK JIJ EIGENLIJK NAAR? |Docent: Dana Linssen
Donderdag 26, 3 nov, 10 dec. |19.30 – 21.30 uur

In deze driedelige cursus bekijkt Dana Linssen met cursisten films en filmfragmenten
vanuit de vraag: hoe kijken we naar films, wat doet dat met ons, en wat hebben al die films die we zien eigenlijk met onszelf te maken. Cinema als levenskunst dus. In de eerste bijeenkomst zal Dana aan de hand van haar favoriete filmfragmenten illustreren hoe zij naar film kijkt. Niet alleen als professional, maar ook als mens. Hoe ga je om met thema’s die ver van je bed staan, of juist aan je eigen leven raken? En hoe spelen filmmakers daarop in door middel van stijl en onderwerpskeuze? De keer daarop kijken we met z’n alleen een film die door z’n vorm en thema’s een beroep doet op de toeschouwer om ook zichzelf mee te nemen tijdens het kijken. In de laatste ontmoeting zullen we de film uitgebreid analyseren, vanuit persoonlijke smaak, interpretatie en affiniteit, maar ook vanuit vragen over ethiek en maatschappij. Daarbij zullen ook fragmenten worden gebruikt uit films die zich met hetzelfde onderwerp bezighouden.

GESCHIEDENIS VAN DE FILM |Docent: Rudi de Boer
Maandag 18, 25 jan., 1, 8, 15, 22 feb.| 19.30 – 21.30 uur

Deze cursus is bedoeld voor die mensen die meer willen weten over de historie van de film. Hoe lang bestaat de film zoals wij die kennen al en hoe is deze door de jaren heen veranderd?
Van stille film naar geluidsfilm, van zwart wit naar kleur. Hoe zijn verschillende genres en stromingen ontstaan? In hoeverre is de filmgeschiedenis bepaald door de maatschappij? Sinds wanneer wordt film als een kunstvorm gezien en hoe is deze kijk op film door de jaren heen veranderd?
Kortom een vogelvlucht door de geschiedenis van de film aan de hand van vele fragmenten van films die bepalend zijn geweest voor de filmgeschiedenis. Voor iedereen met een brede interesse in film!
Het begin, de stille film, de allereerste pioniers, slapstick, Duits Expressionisme/De geluidsfilm, montage, propaganda, kleurenfilm en genrefilms/WOII, film noir, method-acting, Italiaans Neorealisme en Nouvelle Vague/Spektakel, sexuele revolutie en auteurs/Moviebrats, blockbusters, das Neue Kino en de Vietnamoorlog/’Koude oorlog’, Postmodern, nieuwe genres.

VAN FILMIDEE TOT RODELOPER |Docent: Nouchka van Brakel
Zaterdag 5, 12, 26 mrt, 2, 9, 16 apr. |11.00 – 13.00 uur

Zes bijeenkomsten waarin we met grote sprongen vanaf het begin idee van een film, tot aan de première op de rode loper, het proces doorlopen aan de hand van ervaringen van filmmaakster Nouchka van Brakel.
Onderwerpen:
Het idee, de aanleiding, de opstart, script schrijven, pitchen, producent vinden die financiering moet vinden, casten, lokaties zoeken, crew bepalen, repeteren, laatste versie, draaiboek, storyboard, opnames, reizen, problemen, montage, muziek laten maken, mixen, viewings, definitieve versie, pers, premières, festivals.

DE GROTE REGISSEURS vervolg | Docent: Constant Hoogenbosch
Maandag 7, 21, 28 maart, 4, 11, 18 april | 19.30 – 21.30

Dit jaar pakt het Louis Hartlooper Complex goed uit als het om De Grote Regisseurs gaat. Na de reeks in het najaar van 2015 brengt filmdocent Constant Hoogenbosch ook in het voorjaar van 2016 een nieuwe reeks regisseurs onder de aandacht. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. In de deze reeks bespreekt Hoogenbosch in zes lessen regisseurs Charles Chaplin, Terry Gilliam, Michael Haneke, Lars von Trier, Sergio Leone en Francis Ford Coppola. Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet om heen kan. Maar wat maakt deze filmmakers zo groot, zo bijzonder en in sommige gevallen zelfs uniek? Hoogenbosch bespreekt, ondersteund door sprekend beeldmateriaal, de belangrijkste films van deze regisseurs. Daarnaast gaat hij in op significante persoonlijke achtergronden en neemt hij de stijl en kenmerken van de makers op de korrel. Tot slot bekijkt Hoogenbosch de regisseurs en hun films in samenhang met de tijd en toont hij de invloed die zij uitoefenden op anderen.

Charles Chaplin – Terry Gilliam – Michael Haneke – Lars von Trier – Sergio Leone – Francis Ford Coppola.

BELGISCHE CINEMA | Docent: Kevin Toma
Donderdag 7, 14, 21 apr.|19.30 – 21.30 uur

Je kunt er als Nederlandse filmliefhebber soms met jaloerse ogen naar kijken: de Belgische cinema. Zowel aan Waalse als aan Vlaamse zijde maken onze Zuiderburen prachtfilms waarmee weinig Nederlandse producties zich kunnen meten. Wat is de kracht van die films? Wat hebben ze gemeen met elkaar? Ligt het succes van de Belgische film aan de nationale filmindustrie, of toch vooral aan het aanwezige talent? Zulke vragen komen aan bod in deze driedelige cursus, waarin docent en Volkskrant-filmjournalist Kevin Toma – allicht gewapend met een blik vol filmfragmenten – tot een beter begrip van de Belgische film hoopt te komen.

HET FANTASTISCHE IN DE CINEMA | Docent: Kevin Toma
Donderdag 19, 26 mei 2 juni |19.30 – 21.30 uur

Film lijkt het medium bij uitstek om droomwerelden voor te stellen. Maar wat moet een film doen om zijn publiek onder te dompelen in een verhaal dat ver buiten de realiteit staat? Hoe verbeelden filmmakers het onderbewuste? En hoe vinden ze daarmee nieuwe filmische middelen uit, of gaan ze op een nieuwe manier om met vertrouwde vertelmiddelen als flashback en montage? In deze driedelige cursus gaat filmjournalist Kevin Toma nu eens niet in op het realisme als fundament van de filmkunst, om juist aan het fantastische ruim baan te geven. Achtereenvolgens zullen het surrealisme in de cinema worden behandeld, de filmische verbeelding van het bovennatuurlijke en de manier waarop films een glimp proberen te geven van de toekomst. Het belooft een spannende droomtocht te worden, vol fragmenten uit bekende en minder bekende fantastische films.

Cookieinstellingen