Extra toelichting aangepast plan De Gaard

Gelijk parkeerregime
Gelijk parkeerregime
Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Het college vindt het wenselijk om aanvullende informatie te geven over het aangepaste plan voor winkelcentrum De Gaard van 21 mei jl. Er bestaat onduidelijkheid over de omvang van de uitbreiding en daarnaast wil het college toch beperkt betaald parkeren toestaan.

De gemeente maakt onderscheid tussen het bouwplan en het Stedenbouwkundig Programma van Eisen. Het bouwplan van de ontwikkelaar heeft een omvang van 4.064 m2 bruto-vloeroppervlakte. In het Stedenbouwkundige Programma van Eisen was oorspronkelijk ruimte voor uitbreiding tot 4.800 m2 bvo. Het college heeft op 21 mei jl. de mogelijkheid – mede naar aanleiding van gesprekken met de buurt – besloten om in ieder geval de uitbreidingsruimte te verlagen naar 4.064 m2 bruto-vloeroppervlakte, de ruimte waar de ontwikkelaar formeel aanspraak op kan maken. Het klopt dus dat het bouwplan zelf niet kleiner is geworden.

Verkleining
Op verzoek van de raad heeft het college in haar voorstel van 21 mei jl. aangegeven wat een eventuele verkleining van de supermarkt kost. De mogelijkheid bestaat het bouwplan te verkleinen met maximaal 500 m2 bruto-vloeroppervlakte. Het college staat deze verkleining niet voor omdat de huidige uitwerking binnen de vastgestelde kaders past en hierin is tegemoetgekomen aan de concrete bezwaren van de direct omwonenden. Bovendien gaan de verkleiningsopties gepaard met financiële gevolgen.

Parkeren
Uit een recent gevoerd onderzoek voor het hele gebied ten noorden van de Kapteynlaan blijkt dat er onvoldoende draagvlak bestaat voor de invoering van betaald parkeren. Toch stelt het college voor om voor het parkeergebied aan de Lamerislaanzijde (tot aan de flat) tijdens de venstertijden van 6.00 uur tot 11.00 uur ’s morgens toch betaald parkeren in te voeren. Het college begrijpt dat dit voorstel vragen oproept bij bewoners, maar meent met deze oplossing tegemoet te komen aan de bezwaren van bewoners die tegen de parkeerdruk zijn door ‘vreemd-parkeerders’. Deze druk wordt veroorzaakt door bewoners die afkomstig zijn uit een gebied waar betaald parkeren is ingevoerd, maar dat niet willen en hun auto hier neerzetten. Door nu betaald parkeren in te voeren onstaat een gelijkwaardig parkeerregime en wordt de parkeerdruk weggenomen. Het laatste woord – over zowel een eventuele verkleining van het bouwplan als de beperkte invoering van betaald parkeren – is aan de raad.

Cookieinstellingen