Gemeente wil toerist het echte Utrecht laten ontdekken

Live like a local
Live like a local
Foto: Jurjen Drenth, Toerisme Utrecht

UTRECHT – Utrecht zoals de Utrechters hun stad beleven. Dat is wat dat de gemeente voor de toeristische ontwikkeling van de stad voor ogen heeft. Het college wil het persoonlijke en authentieke van de stad promoten, wat moet leiden tot meer bezoek, meer bestedingen en hiermee meer banen.

Het college van B&W heeft ingestemd met het Perspectief Toerisme 2020 waarin ‘live like a local’ het uitgangspunt vormt: Utrecht beleven zoals de Utrechter zelf ook graag doet. Met fietsen, Nijntje, het Rietveld-Schröderhuis, forten, kastelen, Romeinen en andere zaken die goed passen bij de stad. Stichting Toerisme Utrecht gaat als uitvoeringspartner van de gemeente inzetten op de marketing en promotie van typische Utrechtse thema’s erfgoed, evenementen, ‘Utrecht fietsstad’ en kenniscongressen.

Scherper toeristisch profiel

De gemeente wil werken aan een scherper toeristisch profiel en kiezen voor zaken waarin Utrecht onderscheidend is en die kansrijk lijken gezien de marktontwikkelingen en prognoses. Toerisme Utrecht, die in opdracht van de gemeente toeristische marketing en promotie uitvoert, wordt gevraagd haar activiteiten in te zetten op groeimarkten als de stimulering van internationale meerdaagse congressen, stedentrips en buitenlands dagbezoek uit Amsterdam. In deze laatste lijn wil de gemeente afspraken maken om mee te liften met succesvolle lopende buitenlandse campagnes van Amsterdam.

In het buitenland wordt Utrecht steeds bekender, gezien de toenemende aandacht van buitenlandse media als The Washington Post, CNN en The New York Times voor onze mooie stad. Toerisme Utrecht houdt de publicaties bij en signaleert een verdrievoudiging van het aantal toeristische artikelen in buitenlandse media sinds 2012.

Tijd is rijp

Wethouder Jeroen Kreijkamp: “De tijd is rijp om de grotere bekendheid van Utrecht als toeristische bestemming te verzilveren. Zowel voor de zakelijke als toeristische markt zien wij de vraag zich de komende jaren positief ontwikkelen. De start van Tour de France en de groei van het Utrecht Science Park zetten Utrecht steeds meer internationaal in het spotlicht. Door bovendien bewust te kiezen voor het ‘live like a local’-motto kunnen we en de kwaliteiten van de stad benadrukken en de vrijetijdseconomie stimuleren.”

Ronald Besemer, directeur van Toerisme Utrecht sluit zich hierbij aan: “Utrecht spreekt steeds nadrukkelijker haar ambities uit en durft weer trots te zijn op haar inspirerende aanbod, of dit nu om de historische binnenstad gaat of alle razend interessante nieuwe ontwikkelingen. We gaan ons potentieel de komende jaren verzilveren.”

Het college van B&W heeft recent ingestemd met het Perspectief Toerisme 2020. De notitie wordt binnenkort behandeld in de commissie en de raad.

Cookieinstellingen