Hoe een incubator een start-up kan helpen

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Start-ups hebben weinig zicht op eigen behoeften, stelt promovendus Marijn van Weele. Ze beseffen niet dat ze bepaalde hulpbronnen missen die een business incubator kan bieden. Er zijn wereldwijd inmiddels zo’n 7.000 op de markt.

Maar wat is eigenlijk een business incubator? Een incubator is een omgeving waarin start-ups zich kunnen vestigen om op een juiste manier te groeien. De incubator biedt naast een fysieke werkplek ook trainingen, netwerkmogelijkheden, coaching en contact met investeerders. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de voor- en nadelen van een incubator, maar consensus is er nog niet. Doordat het achterliggende mechanisme onderbelicht blijft, is het onduidelijk wat de invloed is van de incubator op een start-up.

Vergelijkend onderzoek
Innovatiewetenschapper Marijn van Weele vergeleek voor zijn promotie-onderzoek incubators in Europa, de Verenigde Staten, Israël en Australië. Hij onderzocht hoe incubators het leerproces van start-ups kunnen faciliteren, en hoe incubators een community van start-ups kunnen creëren. “Slechts weinig start-ups maken gebruik van alle ondersteuning die een incubator aanbiedt”, vertelt Van Weele. “Ze zien een incubator vaak als een zak met geld en een kantoorruimte. De voornaamste reden hiervoor is dat ze kunnen niet inschatten wat ze aan faciliteiten nodig hebben, met name de immateriële zaken zoals coaching of het opbouwen van een netwerk.” De letterlijke vertaling van incubator is kraamkamer, of couveuse. “Een incubator is niet alleen een couveuse, maar ook een snelkookpan”, besluit Van Weele. “Door start-ups niet alleen te begeleiden en coachen, maar ook onder druk te zetten, leren ze sneller en effectiever.”

Marijn van Weele promoveert op 1 juli 2016 in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht.

Bron: Universiteit Utrecht

Cookieinstellingen