Onderzoek sociale media en veiligheid

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Hoe kunnen sociale media wel of juist niet worden ingezet voor veiligheid in de publieke ruimte? Onder leiding van prof.dr. Albert Meijer gaat een team van de Universiteit Utrecht proberen beter inzicht te krijgen in de mogelijkheden, uitdagingen en ethische afwegingen bij het gebruik van sociale media voor veiligheid in de publieke ruimte.

Het totale budget voor het onderzoek bedraagt 1,9 miljoen euro, waarvan 140 duizend euro voor de Universiteit Utrecht. Het Utrechtse onderzoeksteam wil tot de ontwikkeling van een beschrijvend kader te komen waarmee het gebruik van sociale media kan worden geanalyseerd. Het onderzoek bouwt voort op eerder onderzoek naar sociale media en de politie. Naast de universiteiten in Nederland en Groot-Brittannië (University of Warwick) zijn onder andere ook TNO, het Fraunhofer Institute (Duitsland) en de Metropolitan Police Service (UK) betrokken bij het onderzoek.

Het gaat in het Europese onderzoeksproject MEDI@4SEC om ‘The good, the bad and the ugly’ van het gebruik van social media en veiligheid in de publieke ruimte. ‘The good’ betreft de inzet van sociale media voor het oplossen van problemen, misdaadbestrijding, het terugdringen van angst voor misdaad en het verbeteren van het gevoel van veiligheid. In het geval van ’the bad’ gaat het om de toename van digitale criminaliteit en cyberterrorisme. ‘The ugly’ slaat op het grijze gebied waar trolling, cyberpesten, bedreigingen, het publiekelijk delen van video’s van veiligheidsoperaties bij incidenten een rol spelen.

MEDI@4SEC gaat op zoek naar een beter begrip van hoe sociale media wel of juist niet kunnen worden ingezet voor veiligheid in de publieke ruimte en zal daarbij ethische en juridische implicaties belichten, alsmede de invloed op de bescherming van data. Door op een gebruiksvriendelijke manier structuur aan te brengen in de impact van sociale media op de benadering van publieke veiligheid, zal MEDI@4SEC een ‘evidence-base’ en een ‘roadmap’ voor beleidsvorming aanreiken, met daarin onder andere een overzicht van ‘best practices’ en een catalogus met social media technologieën, aanbevelingen voor EU standaarden, trainingsmogelijkheden en aanbevelingen voor het verhogen van bewustzijn van de ethische aspecten.

Bron: Universiteit Utrecht/uu.nl

Cookieinstellingen