Docenten in opleiding voor ‘nieuwkomersonderwijs’

Foto: HU.nl

UTRECHT – De opvang van ‘nieuwkomers’ is een zeer actueel maatschappelijk thema, ook in het onderwijs. Zij vraagt om een bijzondere aanpak. Hogeschool Utrecht en Windesheim starten in september met een pilot voor de specialisatie ‘Expert in Nieuwkomersonderwijs’ binnen de masteropleiding Special Educational Needs (SEN).

De specialisatie is erop gericht deelnemers niet alleen didactische vaardigheden te laten ontwikkelen maar ook een visie op het omgaan met toenemende diversiteit en complexiteit. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere interculturele communicatie, Nederlands als tweede taal, pedagogiek en diversiteit. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan vragen als: hoe geef je voorlichting aan ouders? Hoe ga je om met kinderen die wellicht getraumatiseerd zijn? Hoe laat je meertaligheid een verrijking zijn in de klas? Het is een breed curriculum dat past bij de grondslag van de master SEN: dat het onderwijs van betekenis is voor de maatschappelijke emancipatie en participatie van álle kinderen en jongeren.

Pilot in Zwolle, Rotterdam en Utrecht
De pilot wordt vanaf september 2016 door Windesheim aangeboden in Zwolle en door het SvO in Utrecht en Rotterdam voor in totaal ongeveer zestig studenten. De pilot is een van de specialisaties binnen de master SEN waarbij veel gebruik wordt gemaakt van blended learning. “Wat ons betreft is de pilot geslaagd als op de drie locaties een groep studenten van start gaat en de beroepspraktijk aangeeft dat het programma voldoet aan wat ze verwachten”, vertelt Peter Linschoten, opleidingsmanager SvO. “Daarna zullen we de pilot starten als reguliere specialisatie binnen de master SEN in alle lesplaatsen.”

 

Cookieinstellingen