Vooralsnog ‘wint’ schrift het van scherm

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – ‘Schrift of scherm, hoe leren kinderen het meest?’ Wetenschappers zijn verdeeld over deze vraag. In het artikel EOS Wetenschap van 2 september en HP/De Tijd van 3 september wordt onder andere verwezen naar Dr. Daniel Janssen (universitair hoofddocent Talen, Literatuur en Communicatie en coördinator van de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen UU), die naar aanleiding van deze discussie in 2014 een experiment met zijn studenten heeft gedaan.

Steeds meer iPad-scholen springen in Nederland en Vlaanderen als paddenstoelen uit de grond, waardoor schoonschrijven meer en meer op de achtergrond raakt en de focus met name komt te liggen op typvaardigheid. Is dit een goede ontwikkeling? De eerste resultaten van de vergelijkende studies vallen vooralsnog ten nadele uit van computers en tablets. Nog wel… Maar voor hoe lang nog? Bepaalde ontwikkelingen hou je niet tegen.

Eind 2014 deed Janssen een experiment met zijn studenten, waarbij hij ze tijdens hoorcolleges verzocht de laptop in de tas te laten en aantekeningen te maken met pen en papier. Reacties van studenten varieerden van woedend en kritisch tot waardering voor de ervaren rust tijdens de colleges. Dr. Daniel Janssen: “Er heerst echt een andere focus in de zaal als iedereen bezig is met dat waar het om gaat, namelijk het college”. In twee cursussen van Communicatie- en informatiewetenschappen (CIW) hebben docenten hun studenten gevraagd om bij hoorcolleges hun laptop thuis te laten en hun aantekeningen met pen en papier te maken. Uit onderzoek blijkt onder meer dat studenten de lesstof op die manier beter opnemen en daarom wilden docenten Rick Dolphijn, Jos van Berkum en Mirko Schäfer hier met hun studenten een experiment mee doen. DUB wijdde er op 26 november een bericht aan, dat werd opgepikt door Metro en vervolgens op 27 november in vele landelijke media aandacht kreeg. Docent Daniël Janssen stond diverse media te woord.

Informeel experiment

Niet alle media gaven de feiten even zorgvuldig weer. Zo werd in diverse krantenkoppen gesproken over een ‘laptopverbod’, of werd gesuggereerd dat het verbannen van laptops uit de collegezaal opleidingsbeleid of zelfs universitair beleid zou zijn. Dat is onjuist. Het is een informeel experiment bij een aantal CIW-hoorcolleges. En studenten die dat wilden, mochten hun laptop gewoon meenemen.
De betrokken docenten willen hun studenten met dit experiment bewuster maken van hun mediagebruik en de effecten ervan op bijvoorbeeld leren en onthouden. Dat experiment sluit direct aan bij de thematiek in de colleges, waarin die effecten centraal stonden. De reacties van studenten zijn overwegend positief: in een zaal zonder laptops met bewegende beelden en felle schermen kunnen ze zich beter concentreren.
Het nieuws verscheen onder andere in NRC Handelsblad, NRC.next, De Telegraaf, Spits, Algemeen Dagblad en Reformatorisch Dagblad, op nu.nl, nos.nl en rtlnieuws.nl. Op tv werd er aandacht aan besteed bij U Vandaag (RTV Utrecht), en op de radio onder andere bij het Radio 1 Journaal, De Heer ontwaakt (Radio NPO 2), Dit is de dag (Radio NPO 1), Radio BNR Nieuws Update en Ochtendspits, en Radio M Utrecht.

Cookieinstellingen