Kinderen leren dat rekenen leuk is…

Foto: Plezier in rekenkunde

UTRECHT – Kinderen beleven vaak weinig plezier aan rekenen. Om aan te tonen dat rekenen ‘ook gewoon leuk kan zijn’ organiseren Universiteit Utrecht en Uitgeverij Malmberg op woensdag 25 maart de 13e Grote Rekendag. In samenwerking met het Rotterdamse Museum Boijmans Van Beuningen gaan basisschoolkinderen in Nederland en Vlaanderen een dag lang aan de slag met kunst en meetkunde.

Om greep te houden op de rekenontwikkeling van kinderen, zijn er verscheidene rekentoetsen ontwikkeld. Binnen het onderwijs én de politiek ligt veel nadruk op deze toetsen. “Begrijpelijk”, aldus Ronald Keijzer, rekenonderzoeker aan de Universiteit Utrecht. “We willen nu eenmaal allemaal weten wat het rekenonderwijs oplevert.” De toetsdruk, die door scholen en hun leerlingen wordt ervaren, gaat veelal ten koste van het rekenplezier. “Dat plezier lijkt een bijzaak. Maar het is in feite een belangrijke voorwaarde om hoge onderwijsresultaten te behalen.”

Aanwakkeren rekenplezier

Om dat gewenste rekenplezier aan te wakkeren, gaan niet minder dan een kwart miljoen kinderen op 25 maart een dag lang rekenvraagstukken te lijf. Dit jaar luidt het thema: meetkunde uit de kunst in de klas. Keijzer: “De leerlingen gaan op een specifieke manier met kunst aan de slag, om bezig te zijn met ruimtelijk oriëntatie en meetkunde.” Dat doen zij aan de hand van onderwijsmateriaal dat speciaal voor deze dag is vervaardigd. De opdrachten bestaan bijvoorbeeld uit het maken van een 3d-straattekening. Of de kinderen leren hoe forced perspective photography werkt, waarna zij zelf zo’n foto ensceneren.

Naar Rotterdam

De aftrap van de 13de Grote Rekendag vindt plaats in Museum Boijmans Van Beuningen. Nadat de Rotterdamse onderwijswethouder Hugo de Jonge het startsein heeft gegeven, vormen op de binnenplaats 200 kinderen verschillende, levensgrote kunstwerken. Vervolgens gaan de leerlingen het museum in om aan de hand van de kunst in het museum meetkundeopdrachten te maken. Deze opdrachten zijn onder meer geïnspireerd op het Boijmans Taal- en rekenprogramma, waarin het museum toont hoe het kijken naar kunst kan bijdragen aan het reguliere (reken)onderwijs.

Meer informatie

Ronald Keijzer (projectleider Grote Rekendag), [email protected] of [email protected]
Petra de Gijsel (secretariaat), [email protected]. Het onderwijsmateriaal dat voor deze dag is vervaardigd is bij het secretariaat op te vragen.

Cookieinstellingen