Centraal Museum koopt stoelen van Piet Hein Eek, Mina Abouzahara en Joost van Bleiswijk

Foto: Robert Oosterbroek

Het Centraal Museum heeft zijn collectie verrijkt met nieuwe stoelen. Piet Hein Eek ontwierp de coronaroze crisisstoel (model, 2003) als onderdeel van een Corona Crisis Collectie. Mina Abouzahra maakte met Marokkaanse tapijten een nieuwe versie van de klassieke stoel van Wim Rietveld uit 1959. Ook kocht het museum het eindexamen ontwerp van designer Joost van Bleiswijk. Vanaf deze week zijn de stoelen van de designers te zien in de vaste presentatie van designstoelen, tussen werk van Gerrit Rietveld, Forma fantasma, Tejo Remy en Joris Laarman. Artistiek directeur Bart Rutten: ‘Stoelen geven vaak een weerspiegeling van de periode waarin ze zijn gemaakt en de maatschappelijke ontwikkelingen die op dat moment spelen. Deze stoelen zijn hier een mooi voorbeeld van.’

Piet Hein Eek maakte tijdens de crisis van 9/11 en de Kredietcrisis in 2010 vele Do It Yourself-meubelen voor klanten, als betaalbare optie voor mensen die financieel getroffen waren door deze crises. Zijn klanten bleken rijker dan werd gedacht en kochten vooral kant en klare tafels en stoelen. Veel van deze Do It Yourself-compartimenten bleven dus over, waarmee de ‘crisiscollectie’ geboren was. Nu corona de wereld heeft getroffen is er sprake van een nieuwe crisis. Eek heeft zijn crisismeubelstukken uit alle voorgaande crises dan ook weer boven water getoverd, ditmaal gespoten in ‘Corona-roze’ als de ‘Corona Crisis Collectie’. De stoel uit deze collectie is opgenomen in de collectie van het Centraal Museum.
De interieurontwerpen van Abouzahra zijn herkenbaar door de verbinding tussen verschillende culturen, stijlen en generaties. Ook in de Abouzahra-Rietveld fauteuil creëert ze een brug tussen twee ontwerperswerelden: de functionele sobere stoel van Wim Rietveld uit 1959 wordt gecombineerd met kleurrijke stoffen in de vorm van een handgeweven Marokkaans tapijt.
Daarmee past de stoel van Abouzahra in de traditie van het museum om te laten zien hoe hedendaagse kunstenaars zich laten inspireren door iconen. Zo waren recentelijk creaties van zeven ontwerpers te zien die zich lieten inspireren door het werk van ontwerper Martin Visser in De slaapbank die ogen opende. Eerder was de stoel van Abouzahra te zien in het Joods Historisch Museum, het Tropen Instituut en Het van Eesteren Museum.
Van ontwerper Joost van Bleiswijk is de stoel aangekocht uit zijn Outline-serie. Outlines is het eindexamenwerk uit 2001, dat hij maakte aan de Design Academy in Eindhoven. Van Bleiswijk kwam op de Outline ontwerpen na het zien van een afgebroken huis naast een ander huis. Het ontbreken van het afgebroken huis, naast de duidelijke lijnen van het andere huis, maakte Joost nieuwsgierig naar het huis dat er ooit stond. In de serie maakte hij objecten met slechts een ‘outline’, een herinnering aan het object dat er ooit was.

Cookieinstellingen