Tentoonstelling over het Kunstenaarsboek in Kunstliefde

Foto: Kunstliefde

Vanaf 17 oktober is in Kunstliefde de tentoonstelling het Kunstenaarsboek te zien. Daarbij gaat het om kunstenaarsboeken in een grote hoeveelheid aan vormen zoals boekrollen, pop-up boeken en Harmonica-boeken.

Het kunstenaarsboek neemt een eigen plaats in binnen de beeldende kunst. Een verhaal in beeld, uniek (een ‘unicum’) of in kleine oplage (zogenaamde ‘multiples’). Kunstenaarsboeken verschijnen in een grote hoeveelheid aan vormen; boekrollen, pop-up boeken, harmonica-boeken, losse bladen samen in een doos, leporello’s, of in de klassieke vorm met (soms hand-) gebonden pagina’s. Meestal uitgegeven in eigen beheer.
Al eeuwen maken kunstenaars kunstenaarsboeken. Bekende exemplaren uit de Middeleeuwen zijn het keltische ‘Book of Kells’ en de ‘Très Riches Heures du Duc de Berry’ met rijkgekleurde illustraties. Het allerberoemdste en misschien ook wel eerste kunstenaarsboek werd gemaakt door de Britse dichter en kunstenaar William Blake, ‘Songs of Innocence and of Experience’.
Het kunstenaarsboek neemt vanaf de 20e eeuw een steeds vrijere vorm aan, er wordt volop door kunstenaars vanuit allerlei disciplines geëxperimenteerd met het medium. Tekst, beeld en vorm integreren. De oorspronkelijke puur informatieve functie van het boek verdwijnt, het boek wordt kunstwerk zélf.
In de tentoonstelling zijn zowel unica’s als mutiples te zien van o.a.; 
Mirjam Beuker, Noor van der Brugge, Etta Boerkoel, Bep van Delden, Bas Fontein, Jeanet Kingma, Max Kisman, Caroline Koenders, Henny Overbeek, Andre Pielage, Cisca Poldervaart, Beatrijs Rümke, de roofprint pers / Leni van de Berg, Herma Steur, Jep van der Ven, Lies Verdenius, Ans Verdijk en Marjolijn de Wit.
Daarnaast zijn er boekuitgaven te koop o.a.; De cahierbox ‘Voorjaar 2020’ van De Ketelfactory, ‘Grensgevallen’ van de Utrechtse graficus Rolf Weijburg, Dagboek van Philip Akkerman, en een uitgave van Claudy Jongstra.

Reacties