Terug naar de roots van de moderne dans

Foto: dcu

Moderne dans is ook ergens begonnen, en dat boeit dansdocent Lorenzo Koppenaal (25). Hij doceert dans gebaseerd op de techniek die de Mexicaanse choreograaf José Arcadio Limón ontwikkelde in de jaren na de Tweede Wereldoorlog in de Verenigde Staten. “Hij was een van de grondleggers van de moderne dans als tegenpool van klassiek ballet.”, zegt Lorenzo. “Maar inmiddels zijn we alweer veel verder en zijn er vele andere dansers die hun stempel op de moderne dans hebben gedrukt.”

Dat steeds meer ontwikkelen is deel van de creativiteit van moderne dans, maar Lorenzo is geboeid om steeds weer te ontdekken waar het begon. “Je moet ook weten waar iets vandaan komt. Wat de basis is en voor wie moderne dans wil begrijpen kan daar beginnen. Dat heb ik zelf ook gedaan. Ik ben gaan zoeken naar de oorsprong en in mijn laatste jaar van mijn HBO ben ik vertrokken naar New York om daar te studeren aan de Purchase Conservatory of Dance.”
Nu brengt Lorenzo de originele moderne dans naar Utrecht via het Danscentrum Utrecht. “Er is veel belangstelling voor en dat bevalt me, want het doet me goed om te zien dat er respect is voor de traditie en de wortels van de moderne dans.”
Voor Lorenzo begon dansen met klassiek ballet, of eigenlijk eerder al: “Toen ik eruit kwam, danste ik al. En als peuter vond ik het heerlijk om te bewegen en te dansen.”
Geboren in een gereformeerd deel van Zuid-Holland, keken ze er wel wat van op, maar Lorenzo bleef dansen en als 8-jarige zat hij al op kunstonderwijs waar balletlessen deel van uitmaakten. Het kon niet anders, hij moest dansen.
“Ik kwam op een balletschool en was daar de enige jongen. Het was er hartstikke leuk. Ik genoot er zoveel van dat zelfs mijn broertjes erdoor werden aangestoken en die ‘stoere jongens’ gingen toen ook op ballet.”
De broers hielden het twee jaar vol, maar voor Lorenzo was de balletschool de start van een onderneming en levensfilosofie die wat hem betreft zijn hele leven gaat duren. Hij volgde professionele dansopleidingen in Tilburg, Utrecht en Amsterdam. Daarnaast deed hij mee aan diverse masterclasses in binnen- en buitenland en volgde dus de opleiding in New York op zoek naar de roots van de moderne dans.
Natuurlijk was Lorenzo al vrij snel iemand die met zijn gedrevenheid en passie dansonderwijs kon geven. “Ik geef al vanaf mijn 16e les op allerlei dansscholen. Ik weet hoe belangrijk een docent is. Want hoe dol ik ook ben op dansen, mijn docenten op de dansacademies gaven me die extra zetjes die je nodig hebt. Ik heb dat als positief ervaren en daarom trok het me aan om zelf ook les te gaan geven.”
Naast Limón techniek doceert Lorenzo ook in klassiek ballet, Cunningham techniek, pilates en yoga. En behalve in Utrecht is hij ook gastdocent bij andere dansinstituten in binnen- en buitenland (Italië, Duitsland en de Verenigde Staten). Zo leidt hij docenten en professionele dansers op en geeft vaak gastworkshops. Ook ontwikkelde hij eigen lesstof in conditietraining en het opwarmen van spieren.
De Limón techniek als basis voor moderne dans in volgens Lorenzo zoveel als “niet in vaste vormen dansen, spelen met zwaartekracht, vrij en uitdagend en in het geheel een balans zien te vinden. ” Van zijn leerlingen vraagt hij dat ze zich aan de dans overgeven: “Je moet bereid zijn je grenzen te verleggen. Dansen is ook een vorm van jezelf ontdekken. Ik zeg altijd dat het confronterend kan zijn om 1 uur lang in de spiegel te kijken. In de dansstudio doe je dat letterlijk en doe je dat fysiek.”
Dat klinkt pittig, en dat is het ook zegt Lorenzo: “Maar niemand hoeft bang te zijn niet mee te kunnen doen. Iedereen kan dansen. Dansen is een fantastische work-out, maakt je sterk en lening. En het maakt je creatiever en het is cognitief ook heel goed voor je want door met bewegen bezig te zijn en met coördinatie van je lichaam ben je ook met je hersenen bezig. Ik zou niet beter weten wat er goed voor je is als dansen.”

Meer informatie over cursussen Danscentrum Utrecht via: dcu.nl

Reacties