Utrechtse Informaticastudent komt met virtuele oplossing voor Centraal Museum

Foto: UU

De Utrechtse Informaticastudent Simons Dirks verzon een oplossing voor het Centraal Museum die na vier weken de tentoonstelling ‘De tranen van Eros’ weer moest sluiten door de coronacrisis. Hij kwam met de tool Tour Creator van Google waarmee je een virtuele tour kunt maken door de tentoonstelling.

Anderhalf jaar duurden de voorbereidingen voor de ‘De tranen van Eros’ in het Centraal Museum in Utrecht. Maar assistent curator Maia Kenney was ontzettend blij met het resultaat. Toen gebeurde Corona en moest de tentoonstelling over het werk van de Nederlandse surrealist Johannes Moesman na vier weken alweer sluiten voor publiek. Maia: “We rekenden op zo’n 80.000 bezoekers. Dit was echt verschrikkelijk.”
Simon Dirks hoorde het verhaal van zijn kennis aan en kon het er niet bij laten zitten. Hij is student Informatica aan de Universiteit Utrecht en heeft een voorliefde voor kunst. “Ik geloofde erin dat we deze tentoonstelling met behulp van techniek konden redden”, vertelt hij. Hij ging op onderzoek uit en vond een tool (Tour Creator van Google) waarmee je vrij gemakkelijk een virtuele tour kunt maken van een zelfgekozen omgeving. De 360-gradencamera die hij nodig had, kreeg hij zonder aarzeling in bruikleen van zijn docent Toine Pieters. Het mooie van deze aanpak is dat je echt kunt dwalen zoals je dat tijdens een fysiek bezoek aan een museum zou doen.
Maia was enthousiast toen Simon haar over zijn plannen vertelde, maar het museum moest ook instemmen. Er waren meerdere voorstellen om tentoonstellingen te digitaliseren, bijvoorbeeld door er een video van te maken. Uiteindelijk kreeg de interactieve, digitale tour van Simon en Maia de voorkeur. “Het mooie van deze aanpak is dat je echt kunt dwalen zoals je dat tijdens een fysiek bezoek aan een museum zou doen”, zegt Maia. Wereldwijd wordt er flink geëxperimenteerd met deze manier van tentoonstellen, zoals deze kaart laat zien.
Binnen een weekend zetten Simon en Maia de virtuele tour in elkaar. Maia selecteerde veertig van de meest interessante kunstwerken en zorgde voor de begeleidende teksten. Samen maakten ze de benodigde opnames met de 360-gradencamera en Simon integreerde vervolgens alles in Tour Creator. Sinds half april is de virtuele tour van De tranen van Eros gratis toegankelijk voor publiek. Zo’n 6000 bezoekers hebben inmiddels een kijkje genomen.
Voor beiden is het project een eyeopener geweest. Maia: “Simon inspireerde me om anders te denken dan we gewend zijn bij het museum. Door hem heb ik me niet neergelegd bij de sluiting, maar ben ik gaan zoeken naar mogelijkheden.” Simon vond het vooral fascinerend om samen te werken met iemand uit een compleet ander vakgebied. “Ik ben geïnteresseerd in de manier waarop technologie kan bijdragen aan publieke betrokkenheid in musea, maar de kunstwereld is helemaal nieuw voor mij. In die zin was dit project ontzettend leerzaam en ik kan nu alvast verklappen dat mijn masteronderzoek sowieso over die relatie gaat.”

Reacties