Utrecht 60 jaar terug: Hoog-Catharijne van Amerikaanse allure

Foto: UN 8-5-1964

Het eerste duidelijke beeld hoe Hoog-Catharijne – de nieuwe wijk rondom het Utrechtse station – zal worden staat in het vandaag verschenen jaarverslag van de N.V. Levensverzekering Maatschappij Utrecht. Seder het grootse plan van de N.V. Empeo, dochtermaatschappij van de Verenigde Bedrijven Bredero in oktober 1962 in de publiciteit is gekomen, is er koortsachtig gewerkt aan een verdere ontwikkeling van de gedachten omtrent de vernieuwing van het station en omgeving. Dit heeft ertoe geleid dat reeds dit jaar begonnen zal worden met het bouwen van een nieuw pand van de vereniging Ziekenzorg op de hoek van de Catharijnesingel en het Moreelsepark. Dat meldt het Utrechtsch Nieuwsblad op vrijdag 8 mei 1964.

Een boeiend toekomstbeeld is reeds te zien op pagina 1 in een, eveneens aan het jaarverslag van de Utrecht ontleende, tekening van de gebroeders Das. (zie hieronder)
Voor de eigenaren en huurders van de panden en woningen in de stationswijk worden door de gemeente in samenwerking met de N.V. Empeo, voorlichtingsavonden gehouden. Op deze avonden kunnen belanghebbenden geïnformeerd worden over de te volgen procedure voor afbraak en wederopbouw.
Het plan Hoog-Catharijne zal een investering vergen van 220 miljoen gulden. De financiering komt voor rekening van een aparte maatschappij waarin Bredero en de Fries-Groningse hypotheekbank deelnemen. De stad Utrecht wordt via dit unieke plan in de gelegenheid gesteld tot vernieuwing van een oud stadsdeel te komen op een wijze, die onze vaderlandse geschiedenis niet kent.
Hoog-Catharijne wordt in het westen begrensd door de Croeselaan. De Van Sijpesteynkazerne zal worden afgebroken en op de vrijkomende grond verrijzen kantoren en woonblokken, een parkeergarage en wat wel het belangrijkste is, een nieuwe ingang tot het eveneens geheel te vernieuwen station. In het oosten ligt de grens aan het Vreeburg.
Over de te dempen Catharijnesingel wordt een verbinding met de beide stadsdelen tot stand gebracht via een verhoogde voetgangerstraverse. Deze begint bij het station en loopt zes meter boven de grond achter het jaarbeursgebouw om naar Achter Clarenburg. Ook dit oude stadsdeel gaat tegen de grond en krijgt van een doorbraak verbinding met de Mariaplaats. De door het gemeentebestuur geplande verkeersvoorziening in de vorm van het aanleggen van een rondweg is met name voor Hoog-Catharijnevan belang in het noorden, waar een tweede tunnel zal komen onder de spoorbaan.
In welk tijdsbestek denken de ontwerpers hun grootste plannen te realiseren? Er is een schema ontworpen voor een periode van 10 tot 15 jaren en men wil zo streng mogelijk aan dit schema vasthouden. Verwisseling van onderdelen van het plan ten opzichte van de uitvoering is mogelijk, zodat er niet al te veel stagnatie behoeft op te treden, als een bepaald onderdeel niet op de gewenste tijd aan de beurt zou kunnen komen.

Cookieinstellingen