Utrecht 60 jaar terug: de verkeerstuin is bijna klaar

Foto: UN 21-02-1963

De verkeerstuin in Park Transwijk zal binnen afzienbare tijd gereed zijn. Dat meldt het Utrechtsch Nieuwsblad op donderdag 21 februari 1963. Daarmee zal Utrecht de derde stad in Nederland zijn, waar men over een verkeerstuin beschikt. De beide andere steden zijn Assen en Dordrecht.

In april, mei en juni wordt de tuin uitsluitend voor het klassikale verkeersonderricht gebruikt. In de maanden juli tot en met september is de tuin voor iedereen tegen een bescheiden entreeprijs toegankelijk. De verwachting is dat veel kinderen juist in deze periode spelenderwijs aan het verkeersspel zullen deelnemen.
Op de Utrechtse lagere scholen wordt door enige leden van de afdeling verkeer van de gemeentepolitie aan een 200 klassen verkeersonderricht gegeven. Omstreeks half april begint men met de praktische examens, welke 12 weken in beslag nemen. De kinderen werden dan direct van de theorie in de praktijk los gelaten. Teneinde een praktische overgang mogelijk te maken, is het mogelijk gewenst dat de kinderen eerst onder leiding kunnen oefenen in een daartoe ingerichte gelegenheid, met specifieke verkeerssituaties en bestaande uit een stratennet met kruispunten, verkeerspleinen en fietspaden. Het gebruik dat de kinderen van auto’s en fietsen maken, is van een veel steviger aanpak dan hun huis-, tuin- of keukenspelletjes. Zij hebben namelijk de neiging om, als zij er de kans toe zien, de auto’s te behandelen gelijk de bekende botsauto’s op de kermis.
Het wegennet van Utrechts eerste verkeerstuin zal onder meer uit een verkeersplein, een door verkeerslichten geregeld kruispunt, fietspaden, trottoirs en oversteekplaatsen bestaan.
Met verplaatsbare verkeersborden worden de door elke straat of pad geldende verboden of verplichtingen telkenmale gewijzigd, zodat indien gewenst een andere programmering kan worden gevormd.
In de verkeersroute is een echte benzinepomp opgenomen, waarvan het binnenwerk tijdens het ‘droog’ vullen de bekende pompgeluiden laat horen.
Van een verhoogde standplaats houdt de verkeersleider toezicht en hij geeft zo nodig via een luidspreker aanwijzingen. Van dit punt uit kunnen ook de verkeerslichten worden bediend.
Ter vervolmaking van dit spel en om verantwoordelijkheden aan te kweken, wordt aan de oudere kinderen een bepaalde verkeerstaak toebedeeld. Zo zullen bijvoorbeeld enkele trapauto’s als politiesurveillancewagen worden beschilderd en de geselecteerde rijders zullen dus een denkbeeldige politietaak krijgen.
Overwogen wordt het beheer van de tuin in handen te geven van de afdeling onderwijs van het stadhuis, die met politiefunctionarissen het pedagogisch beheer zal voeren.

Cookieinstellingen