Voorlopig geen trams naar Utrecht Science Park in late avond en weekend

Foto: Rick Huisinga

Er komen geen trams naar Utrecht Science Park in de late avonduren en in het weekend. Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat de tram in de avond en in het weekend weinig reizigers trekt, die overigens nu al met de bus reizen. Ook zijn de kosten hoog. Reden voor de provincie om de tram tot eind 2025 niet in het weekend en de late avonduren te laten rijden.

Het verzoek kwam van de gemeente Utrecht. Die ontvangt namelijk regelmatig reacties van omwonenden langs de tramlijn dat ze een tramverbinding tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park missen. Dit signaal komt ook van verschillende bedrijven en organisaties op (de route naar) of bij het Science Park. Een belangrijke partij is het Stadion Galgenwaard/FC Utrecht: de voetbalclub zou graag een tram laten rijden tijdens voetbalwedstrijden (één keer per twee weken).
De provincie heeft bureau Goudappel gevraagd om de mogelijkheden te onderzoeken. Hierbij is gekeken naar ‘een minimale variant’ waarbij in het weekend vanaf opening van de winkels wordt gereden (niet in de avonduren), en ‘een maximale variant’ waarbij ook in de avonduren wordt gereden (op zaterdag acht keer per uur en op zondag vier keer per uur). De kosten van deze varianten zijn respectievelijk 300.000 en 700.000 euro per jaar.
Het aantal reizigers dat de tram naar verwachting trekt, is op een gemiddelde zaterdag rond de 2.100 en op zondag zo’n 1.300. Dit is het aantal reizigers van een rustige stadsbuslijn in Utrecht. De tram trekt rond de 10 procent nieuwe reizigers, wat een aantal reizigers is van 210 op een zaterdag en 130 op zondag. De verwachte extra opbrengsten van deze nieuwe reizigers bedraagt rond de 21.000 euro op jaarbasis. Ook de kosten in beheer en onderhoud (waaronder personeel) nemen flink toe, tot 300.000 euro per jaar.
De tram laten rijden tijdens wedstrijden van FC Utrecht vraagt ook om extra inzet van veiligheidspersoneel. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid tussen provincie en FC Utrecht. Naast dat dit extra veiligheidsrisico’s met zich meebrengt zijn de tramhaltes bij het stadion niet ruim genoeg voor zulke grote aantallen extra reizigers. De opstartkosten om de tram alleen rond wedstrijden te laten rijden, zijn erg hoog. Een mogelijkheid die nog wel verder wordt bekeken is het één uur langer laten doorrijden met de tram op doordeweekse speeldagen van FC Utrecht.

Cookieinstellingen