UTRECHT - Pier Eringa heeft - tijdens InfraTech beurs - namens ProRail de Green Deal Duurzaam GWW 2.0 ondertekend. De ambitie hierbij is dat duurzaamheid in 2020 een volledig geïntegreerd is in de werkwijze bij spoor- , grond-, water- en wegenbouwprojecten.
Met de Green Deal spreken de ondertekenaars - ruim tachtig partijen uit grond- weg- en waterbouwsector - af langdurig samen te werken aan duurzaamheid en mede daardoor meer circulair te zijn en de klimaatdoelstellingen van Nederland te behalen. De sector wil in 2030 50% minder gebruik maken van primaire grondstoffen en een CO2 reductie bewerkstelligen in 2020 van 20% ten opzichte van 1990.
Kostenbesparing
De acties uit de eerste Green Deal hebben inmiddels geleid tot toepassing van de Aanpak Duurzaam GWW bij spoorprojecten van ProRail. Het eerste duurzame project was Bunnik met de toepassing van onder andere duurzaam beton en het behalen van een CO2 reductie. In Groningen, een groter project, zijn onder andere materialen hergebruikt voor het opstelterrein.
ProRail wil jaarlijks het aantal duurzame projecten verdubbelen. Vorig jaar zijn 50 duurzame projecten van start gegaan, de doelstelling voor dit jaar is minimaal 100 projecten. Met een jaarlijkse verdubbeling is ProRail in 2020 helemaal duurzaam.
Bron: prorail.com