Tel-de-zon-campagne succesvol

Foto: CC0-Public Domain

UTRECHT – De Tel-de-zon-campagne heeft de P-NUTS Mooiste Onderzoek Award gewonnen. Wilfried van Sark voerde dit onderzoek namens de Universiteit Utrecht en de Stichting Monitoring Zonnestroom uit. De actie bood hulp aan eigenaren van zonne-installaties bij de analyse en interpretatie van gegevens, terwijl tegelijkertijd werd gekeken naar algemene trends.

Op deze wijze is op een eenvoudige wijze inzicht verkregen in de kwaliteit van particuliere installaties. Volgens Van Sark was er weinig informatie over de opbrengst van zonnepanelen. “Er is meetapparatuur nodig om dat te registeren en uit te lezen. Aangezien de aanschaf van zonnepanelen een flinke uitgave is, hebben veel consumenten die apparatuur niet aangeschaft.”

Kassa

Ook werden meer dan 100.000 eigenaren van systemen in Nederland bewuster van de energetische opbrengst van zonnestroom. Dankzij de publiciteit, bijvoorbeeld via het tv-programma Kassa, is er wekenlang veel aandacht besteed aan de toepassing van zonne-energie.

Cookieinstellingen