Poliklinische apotheek UMC Utrecht bestaat vijf jaar

Foto: UMC Utrecht

Dagelijks verschijnen er zo’n tweehonderd patiënten aan de balie. Elke werkdag, tussen 8.30 en 17.30 uur, worden zij op professionele wijze voorzien van geneesmiddelen, zelfzorgmiddelen of krijgen advies over gecombineerd medicijngebruik. De poliklinische apotheek van het UMC Utrecht bestaat deze maand precies vijf jaar. Om deze verjaardag te vieren delen de medewerkers op 1 februari een gezonde appel uit aan alle bezoekers.

In de afgelopen vijf jaar is de poliklinische apotheek uitgegroeid tot het kloppende hart van het ziekenhuis. Het team dat de poliklinische apotheek bemand, begon ooit met 10 mensen maar is inmiddels ruim verdubbeld naar 25 medewerkers. En nog steeds wordt volop gezocht naar betrokken apothekersassistenten. Vrijwel alle medicijnen die door specialisten van UMC Utrecht worden voorgeschreven, zijn op voorraad. De poliklinische apotheek UMCU heeft daarmee een ruimer assortiment dan een reguliere apotheek en is gespecialiseerd in de meer complexe geneesmiddelenzorg. De poliklinische apotheek heeft de afgelopen jaren heel hard gewerkt aan het verbeteren van de wachttijden, die sterk zijn teruggelopen. Patiënten kunnen dagelijks hun tevredenheid hierover uitspreken via stemkastjes bij de balie en een keer per jaar in een groot patiëntonderzoek. Ook laten patiënten weten dat de apothekersassistente echt de tijd neemt voor het bieden van hoogwaardige geneesmiddelenzorg. Veiligheid en zorg voor de patiënt staan voorop.

Post-longtransplantatiepatiënt Arian Visser is frequent klant van de apotheek: “Het grootste voordeel vind ik dat de leverancier van de medicijnen zo’n beetje naast degene zit die de medicijnen voorschrijft. Als er overleg nodig is, dan is dat zo gebeurd.  Daarnaast geloof ik erin dat hoe meer longtransplantatiepatiënten deze apotheek bedient, hoe beter en duurzamer de kennis en ervaring van de apotheek met deze groep wordt en dat komt uiteindelijk alle patiënten ten goede. De service is bovendien uitstekend. Ik krijg medicijnen thuisbezorgd als ik dat wil of aangeboden via het kluissysteem waar ik 24/7 bij kan.”

De poliklinische apotheek werkt aan professionele, persoonsgerichte farmaceutische patiëntenzorg. Door samenwerking te zoeken met medische afdelingen, de afdeling klinische farmacie én de patiënt zelf, wordt medicatie op maat verzorgd, direct naar de patiënt. In het ziekenhuisbed, bij ontslag of bij de patiënt thuis. Daarnaast hebben patiënten door de komst van de 24-uurs uitgifteautomaat nu de mogelijkheid om medicatie af te halen op ieder gewenst moment. Ook werkt de poliklinische apotheek aan zogenoemde ‘zorgpaden’, een traject waarbij patiënten die hun leven lang medicatie moeten gebruiken na behandeling in het UMCU, blijvend terecht kunnen bij de poliklinische apotheek van het UMC Utrecht. In 2016 ontving de poliklinische apotheek hiervoor zelfs de KNMP zorginnovatieprijs.

Cookieinstellingen