Slijterijen leven leeftijdsgrens bij alcoholverkoop slecht na

Foto: Ik pas...

Cafetaria’s hebben de leeftijdsgrens bij alcoholverkoop in 2020 beter nageleefd dan in 2018. De slijterijen hebben de leeftijdsgrens opvallend slecht nageleefd. Bij de maaltijdbezorgdiensten blijkt de leeftijdsgrens helemaal niet nageleefd te worden. Dat blijkt uit het nalevingsonderzoek alcoholverkoop in 2020.

Sinds 2016 wordt in opdracht van de gemeente elke twee jaar een nalevingsonderzoek gehouden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van zogeheten mysteriekids, 17-jarigen, die alcohol proberen te kopen.
Vanwege de COVID-19-pandemie waren horecagelegenheden en sportverenigingen in 2020 vaak dicht. Daardoor kunnen er geen harde conclusies worden verbonden over deze verkoopkanalen.
Bij alle verkoopkanalen, behalve bij de webshops en de maaltijdbezorgdiensten, vragen verkopers bij meer dan de helft van de aankooppogingen om een ID-bewijs. Zelfs als om een ID-bewijs gevraagd is, krijgen minderjarigen toch nog regelmatig alcohol mee, vooral bij cafetaria’s.
Onderzoeksbureau Objectief, die het onderzoek naar de alcoholverkoop in opdracht van de gemeente heeft uitgevoerd, adviseert de gemeente om verstrekkers van alcohol te stimuleren regelmatig zelfcontroles uit te voeren. Ook raden ze de gemeente aan in gesprek te blijven met de alcoholverkopers en hen te voorzien van ID-hulpmiddelen.
De gemeente past deze adviezen van Bureau Objectief al deels toe. In het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2022-2025, dat eind dit jaar aan de gemeenteraad zal worden gestuurd, worden meer maatregelen aangekondigd.
Zo is de gemeente nauw betrokken bij NIX18, waarin horecaondernemers in de stad zijn verenigd. De stichting geeft opdracht tot (zelf)controle van de naleving van de leeftijdsgrens in de horeca. Dit gebeurt door regelmatige controles en het delen van ervaringen en tips onder de deelnemende ondernemers.
Ook neemt de gemeente deel aan een pilot van het Centraal Bureau Levensmiddelen en Bureau Objectief. Doel van de pilot is dat de maatregelen van de supermarkten waar de nalevingscijfers goed zijn, gedeeld worden met de minder goed presterende supermarkten. Deze succesfactoren worden daarnaast ook gedeeld met andere verkoopkanalen, zoals cafetaria’s en slijterijen. De gemeente wil ook bij de sportverenigingen de periodieke zelfcontroles aanmoedigen en gaat hierover dit jaar met SportUtrecht in gesprek.
Uit het onderzoek blijkt dat de naleving bij maaltijdbezorgdiensten en webshops zeer te wensen overlaat. De gemeente zal hierover bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aan de bel trekken.

Cookieinstellingen