Problemen met booggeluid tramlijn worden aangepakt

Foto: provincie Utrecht

Op 3 januari is de vernieuwde tramlijn 60 tussen Jaarbeursplein en Nieuwegein-Zuid in gebruik genomen. Vanaf dat moment rijden ook nieuwe trams (CAF 41 meter) over deze lijn. Sinds het weekend van 21 februari worden er testritten gereden in IJsselstein. De afgelopen periode zijn er verschillende klachten binnengekomen over een piepend en schel geluid bij het passeren van de tram, het zogenaamde booggeluid. Ondanks dat booggeluid een bekend fenomeen is had het trambedrijf deze mate van overlast niet verwacht.

De afstelling van de hoogwaardige techniek in de nieuwe trams luistert bijzonder nauw. De combinatie van een zeer droge periode met nieuw materieel en nieuw spoor zorgt voor een suboptimale situatie voor het voorkomen van booggeluid. Het trambedrijf van de provincie Utrecht is verantwoordelijk voor het onderhoud van zowel het spoor als de trams. Er wordt hard gewerkt om het booggeluid van de trams te verminderen en daarmee de geluidsoverlast.
Booggeluid ontstaat door contact tussen wiel en spoor. Door op deze contactlocaties systematisch een lichte hoeveelheid smering toe te passen kan de geluidsproductie beperkt worden of zelfs helemaal verdwijnen. Over het gehele tracé zijn smeerpunten gedefinieerd waardoor er langzaam een filmlaag op het spoor ontstaat. Naarmate de trams vaker rijden, zal naar wij verwachten, het effect van de smering meer resultaat opleveren. Er is enige tijd voor nodig om het smeersysteem dat in de trams zit goed in te regelen en te optimaliseren. Het trambedrijf van de provincie zal deze effecten in de tussentijd blijven monitoren. De twee gebruikte smeermiddelen zijn overigens biologisch afbreekbaar om het effect op het milieu zo klein mogelijk te maken. Tevens wordt de interactie tussen wiel en spoor geanalyseerd. De verwachting is dat met deze ‘optimalisaties’ het booggeluid wordt beperkt.

Cookieinstellingen